Alla inlägg den 17 september 2022

Av Viktoria - 17 september 2022 11:01

Min kollega och bokcirkelkompis Cathrine sa häromdagen att hon ville läsa någon Feelgood-roman till nästa bokcirkel, som variation. Det fick mig att leta på en att läsa i väntan på hennes val. Jag föll för The Lighthouse Bookshop av Sharon Gosling. Det var det där med bokhandeln som fångade mig. 

I en falsk fyr i Skottland finns en liten bokaffär i botten av fyren och på våningen ovanför bor Rachel som är den som driver bokhandeln som ägs av en lokalbo som plötsligt dör. Det leder till flera komplikationer då han inte har något egentligt testamente. Snart står det intressenter som vill köpa fyren och det hus som tillhör ägorna. Mitt i allt finns en strulig tonåring som plöstsligt dyker upp från ingenstans, ett gruffande grannpar, en äldre man och en känd journalist som dragit sig undan i byn för att skriva sina memoarer. Och vad är det för hemlighet Rachel bär på?

Helt klart en småputtrig bok som är värd att läsa utan att den kommer att lämna några djupare spår efter sig. Men ibland behöver hjärnan även sådant. 

                                                 The Lighthouse BookshopBild från förlaget     

Presentation


En bokläsande statlig tjänsteman med litteraturvetarbakgrund som helst skulle vilja ha en riktig boklåda och tesalong.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards