Alla inlägg under juli 2021

Av Viktoria - 29 juli 2021 15:25

Jag älskar Öland! Jag har ett hus på den sydöstra delen av ön och jag åker hit året runt för att få uppleva naturen och öns skönhet. 

Nu har jag dessutom läst en deckare som utspelar sig på just Öland och inte särskilt långt från den byn jag har ett hus i. Det är Johanna Mo som skriver deckare som utspelar sig på ön och det har hittills kommit ut två romaner, den första är Nattsångaren som jag just avslutat. 

Kriminalpolis Hanna Duncker återvänder till sin barndoms ö efter många år i Stockholm. Hon lämnade ön med svansen mellan benen direkt efter studentetn på grund av ett brott hennes pappa dömts för och som hon och hennes bror fått lida för. När fadern dör och Hanna måste åka tillbaka till Öland för att ta reda på hans dödsbo och hon känner åter en längtan till att bo på ön. Detta gör att hon söker arbete hos Kalmarpolisen och köper ett hus på Öland och flyttar hem. Redan första dagen på jobbet hittas en 15-årig pojke mördad vid rastplatsen vid Möckelmossen och pojken visar sig vara son till Hannas bästa kompis från barndomen, Rebecka. Det blir Hanna som tillsammans med en kollega får lämna dödsbudet till Rebecka och det blir upptakten till att de åter får kontakt, om än en mycket skör. Samtidigt är det flera personer som är mycket negativa till att Hanna kommit tillbaka till ön på grund av det hennes pappa gjort. 

Det är en välskriven deckare där man som läsare får följa utredningen, Hanna och hennes kollegor, främst Erik som är Hannas partner. Man får som läsare också följa offrets sista dag som en parallellhistoria. 

Slutet är lite blackt, men boken är ändå väl värd att läsa och jag ser fram emot att läsa del två i denna serie, Skuggliljan som kom ut i juni i år. 

Var är bästa stället att läsa dessa deckare på? På Öland, förstås. 


                                      NattsångarenBild från förlaget

Av Viktoria - 26 juli 2021 20:34

Att på semestern hamna på olika orter och ställen är fantastiskt. Att på semestern hamna i en bokhandel som är helt egen är något annat än fantastiskt. I Trelleborg gick vi en sväng, min Yonas och jag, och jag såg en skylt där det stod Bok & Papper. Självklart gick vi in där. Det första jag fastnade jag för avdelningen för pussel och valde ett för höstens mörka kvällar. Vidare in i bokhandeln fanns allt man kunde önska sig och Y fann en kokbok han fastnade för. Dock är det bokhandlaren själv som blir behållningen! Han hade svar på frågorna jag hade kring ordet Böst, oväder, och tillkomsten av statyn med samma namn och mer där till. Dessutom gav han oss en bok om olika konstverk i staden och vi tog oss en tur i staden med boken i högsta hugg. 

Om du är i Trelleborg, ramla in hos Bok & Papper och kolla in sortimentet och prata lite med bokhandlaren som har så mycket kunskap kring orten och, förstås, om litteratur. 

Presentation


En bokläsande statlig tjänsteman med litteraturvetarbakgrund som helst skulle vilja ha en riktig boklåda och tesalong.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2021 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards