Alla inlägg under december 2018

Av Viktoria - 31 december 2018 08:05

Ibland, inte ofta, upplever jag när jag läser, eller lyssnar på, en Agatha Christie att jag aldrig läst den tidigare. Så var det med Sad Cypress (Samvetskval på svenska) när jag igår hade horisontalläge mest hela dagen och iklädd hörlurar spenderade min dag i soffan. Det lustiga är att när jag sen googlade boken och ser bilder på den känner jag inte heller igen den, vare sig i engelsk utgivning eller svensk. Den visar sig också vara filmatiserad. Det kan vara min cellgiftshjärna som spelar mig ett spratt men vad jag vet har jag aldrig läst boken tidigare och det är mycket roligt att få uppleva en "ny" Agataha Christie när jag som stort fan läst det mesta. 

Sad cypress är annorlunda än Christies deckare brukar vara. Den börjar med man som läsare är i rätten och får tankarna från den anklagade, Elinor Carlisle. Hon är anklagad för att ha giftmördat den vackra Mary Gerrard på grund av svartsjuka. Elinor har varit förlovad med Roddy Welman, kusin till Elinor genom ingifte i släkten, som sedan fallit huvudstupa för den vackra Mary. Mary som bor i samma by som Elinors och Roddys faster Laura, en rik änka som inte har andra släktingar än Elinor och Roddy och som hela deras liv försäkrat dem om att det är de som kommer att ärva hennes förmögenhet. 

Efter att man fått vara i Elinors tankar i inledningen hamnar man sedan som läsare i Poirots undersökning för att finna bevis att Elinor är oskyldig. Det är byns läkare, Peter Lord, som kontaktat Poirot och bett honom undersöka fallet då han är övertygad om att Elinor är oskyldig. Hur Poiorot än gör pekar allt på Elinor och han får ett knivigt fall att bita i som har trådar ut i Europa och vidare till annan kontinent. 

En mycket bra Christie som rekommenderas varmt! På svenska verkar senaste utgivningen ha varit 1988 men den finns på ett och annat antikvariat, som ljudbok finns den på engelska på Nextory. Ta inte fel och råka läs August Strinbergs Samvetskval, det är något helt annat...


                                     Bildresultat för sad cypress

Av Viktoria - 26 december 2018 17:26

21 december 2008 sitter Laurie James på bussen på väg hem efter ytterligare ett arbetspass på jobbet hon egentligen inte vill ha. Bussen är överfull när den stannar vid ytterligare en hållplats och Laurie får ögonkontakt med en kille som sitter på hållplatsen, hon känner att det är kärlek vid första ögonkastet och hon får känslan av att det är likadant för honom. Lauries första tanke är att kasta sig av bussen och prata med killen, det är dock en omöjlighet på den överfulla bussen. Hon försöker med telepati (egenpåhittad i stunden) få killen att kliva på bussen. Plötsligt är ögonblicket över och bussen rycker igång och åker från hållplatsen med Laurie ombord och killen kvar där han satt när bussen stannade. 

Under ett år letar sedan Laurie med hjälp av sin bästa kompis Sarah efter killen. De söker på barer, restaruranger bland folkmassor på gatorna och vid busshållsplatser. Laurie hittar honom aldrig och tänker att det var att det inte var meningen. Ett år senare har hon och Laurie julfest i sin gemensamma lägenhet och Sarah ska presentera Laurie för sin nya pojkvän som hon är dödligt förälskad i. Pojkvännen visar sig vara Jack O'Mara, eller killen vid busshållsplatsen. Det blir en smärre chock för Laurie som beslutar sig att inte berätta något för Sarah. Från den stunden är det två berättarröster i boken som det skiftar mellan; Laurie och Jack. 

En dag i december är rar. Den kommer nog inte lämna några djupare spår i mig men det har varit trivsam läsning så här i juletid. 

Läs den om du vill ha lite feelgood med några skratt. 


                Omslagsbild: En dag i decemberBild från förlaget

Av Viktoria - 20 december 2018 15:15

Idag delade Eskilstuna kommun ut gratis böcker till barn och ungdomar upp till arton år. Det är något jag vill uppmärksamma då jag tycker att det är en fantastisk insats för läsglädjen! Det var böcker för alla åldrar; från Knacka på av Anna-Clara Tidholm till Jag är fotboll av Zlatan Ibrahimovic och Mats Olsson. Jag var där när de hållit på en knapp timme och det första jag såg var en glad skolklass, klass 2 från Björktorpsskolan, som satt i trappan till ABF-huset med varsin bok i knät. Många av dem bläddrade i sina nya böcker medans andra tittade i kompisen medan de höll sin egen under armen. Deras lärare höll upp en folder i vilken de kunde fylla i om de läste några böcker under jullovet och om man läst 2-4 böcker under jullovet och sedan lämnar in foldern på biblioteket får man en bok till. Många av andraklassarna sken upp över nyheten. 

Min 16-åring var där och valde Mats Strandbergs Slutet och var mycket glad över den. 

Det är mitt Älsklingstuna. 

 


 

Av Viktoria - 12 december 2018 16:42

Vi har till bokcirkeln idag läst Flickorna av Emma Cline. En bok som jag blev mycket glad över att en av mina bokvänner valde då jag tänkt läsa den men det aldrig blivit av.

Det är 1969 och 14-åriga Evie är uttråkad på sommarlovet. Hon bor i San Fransisco med sin mamma då föräldrarna nyligen skilt sig och pappan flyttat därifrån och bor med sin nya yngre sambo. Evies mamma har träffat en ny man som Evie inte alls är förtjust i, eller hon gillar inte hur mamman blir i den nya mannens sällskap. Evie och hennes bästa vän, Connie, har glidit ifrån varandra och Evie är ensam i den förort till San Fransisco där hon bor. En het dag hör hon skratt som får henne att titta upp och det är då hon första gången ser flickorna. Flickorna med trassligt hår, flickorna som plockar mat ur sopcontainrar, flickorn i annorlunda kläder, flickorna som har en gemenskap som nästan går att ta på, flickorna som skiljer sig från alla andra i parken de går igenom. Evie som inte kan sluta titta på flickorna och studera deras rörelser och vad de gör. Det går några dagar innan hon återser dem igen och får genom en av dem, Susann, följa med till den ranch där flickorna bor tillsammans med Russell som är ledaren för det sällskap som lever tillsammans. Man får som läsare följa Evies inträde på ranchen och de andra flickornas fascination gentemot Russell. Russell som tar flickorna till sig och har sex med dem och deras önskan att han ska välja just "mig" när han går tillbaka till sitt skjul. Evie dras med i detta, lättledd och i behov av att bli sedd, att vara någon annan än förortstjejen med ordnade förhållanden och mat på bordet varje dag. 

Boken är en återblick till några få veckor sommaren 1969 med avsnitt i nutid där man får träffa den vuxna Evie. 

Jag är besviken på Flickorna, den är blek. Den utspelar sig under några få sommarveckor medans det känns som att författaren egentligen ville att det skulle vara under år. Evie är 14 år; en lättledd hemmaflicka som vill vara någon annan och får möjligheten några veckor en sommar innan hon åker dit och får spendera resterande sommarlov hos sin pappa. Cline beskriver vissa saker som att de pågår i flera år när det handlar om ett par dagar. Det är det som gör att den inte håller. Jag trodde det skulle vara så mycket mer om sekten och vad Russells makt var över flickorna. Russell är en blek individ som jag inte vet vad han har för patos för att få flickorna dit de är. 

Läsa den? Nja, läs något bättre istället. 

Vad resten av min fantastiska bokcirkel tyckte får jag höra en annan dag, jag får snällt vara hemma i min skyddade cellgiftsvärld. 


                                          Bild från förlaget

Av Viktoria - 9 december 2018 08:44

                                                 Bildresultat för the halloween party agatha christie


Jag lyssnar, lyssnar och lyssnar på böcker just nu. Lyssnar medans jag vilar, medans jag pusslar, medans jag lagar mat, medans jag gör allt möjligt. Detta då jag inter riktigt får till läsningen just nu i min cellgiftshjärna. Det är således en ynnest att kunna få lyssna på fantastiska inläsningar av Agataha Christies gamla mästerverk, flera av dem har jag läst tidigare men när Hugh Fraser läser dem blir det som ett skådespel. Tilläggas ska att Hugh Fraser är skådespelaren som spelar Kapten Hastings i filmatiseringarna av Poirot. 

Senast att lyssna på är Hallowe'en party (Mord på Allhelgonadagen) som är en Poirot-deckare där Mrs. Ariadne Olivier är med. Mrs. Oliver är på besök hos en vän i en by mellan London och Manchester under Allhelgonahelgen och är medbjuden på ett Halloweenkalas för byns barn och ungdomar. Under kalaset mördas den 13-åriga Joyce som timmarna innan berättat att hon bevittnat ett mord för länge sedan. Ingen tror på henne då hon i byn är känd som en stor lögnare. Mrs. Oliver däremot, som är besökare i byn, anar oråd och ber sin vän Hercule Poirot komma för att luska i fallet. På orten bor även en pensionerad polis som Poirot känner sedan tidigare och med hjälp av honom och hans syster börjar Poirot nysta i historien. 

1969 kom denna bok ut och Christie var med sin tid då hon låter Mrs. Oliver jämföra Poirot med en datamaskin. Hon anser att han tar in alla fakta och matar ut svaren som en dator, rätt häftigt 1969! 

Jag är sedan tonåren ett stort Christie-fan och det svalnar inte med dessa nya upplevelser av att lyssna på böckerna. 

Så här till jul vill jag rekommendera att läsa Poirots jul, som finns som bok på både svenska och engelska och som ljudbok. En Agatha Christie är aldrig fel att läsa! Eller lyssna på. 

Presentation


En bokläsande statlig tjänsteman med litteraturvetarbakgrund som helst skulle vilja ha en riktig boklåda och tesalong.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards