Alla inlägg under maj 2021

Av Viktoria - 27 maj 2021 07:00

För flera år sedan läste jag Arnaldur Indriðasons böcker om den buttre kommissarien Erelendur och hans medarbetare som lever och verkar i Reykjavik. När nu sista momentet i min kurs håller på har jag fått återuppta bekantskapen med Erlendur och de andra, en angenäm bekantskap! Boken jag läst är Vinterstaden som är del fem i serien. 

En vinande kall januarieftermiddag hittas en liten pojke mördad i ett höghusområde. Helt ensam ligger han fastfrusen i marken medan snön viner framför hans oseende ögon. Erlendur blir kallad till platsen och påverkas av den lilla pojkens död, det tar honom tillbaka till hans egen barndom då hans bror försvann i bergen på östra Island. 

Pojken, som visar sig heta Elías, har en mamma med ursprung från Thailand och man misstänker att det är ett mord med rasistisk bakgrund. Det är under den misstanken mordet utreds och på den skola Elías gått finns det lärare med öppna rasistiska åsikter vilket leder till att misstankarna riktas mot just de personerna. Spåren leder också till en sedan tidigare känd knarklangare som säger sig vara helt ovetande men nämner, som i förbigående, något om en gammal pedofil som han sett stryka runt i området där Elías bor.

Mitt under utredningen försvinner Elías äldre halvbror Niran och man misstänker att även han bragts om livet på grund av sitt ursprung. 

Vinterstaden är en  mycket välskriven bok, precis som alla andra av Indriðason, som jag rekommenderar varmt. 

 

              Omslagsbild: VinterstadenBild från förlaget

Av Viktoria - 9 maj 2021 11:19

Efter jag som tonåring läst alla Maria Langs deckare var det naturligt att läsa Stieg Trenters deckare. Jag tror att jag mest gjorde det efter att ha sett Sverige Televisions filmatisering av bland annat Idag röd. Jag föll pladask för Örjan Rambergs gestaltning av Harry Friberg och Stig Griebes streber till Vesper Johnson. Nu har jag just avslutat Trenters Tragiskt telegram från 1947. Den håller än! Mycket på grund av Trenters beskrivande, vackra språk och hans detaljerade skildringar av Stockholm. 

Harry Friberg springer en majkväll på en gammal studie-kamrat, Curt, i Centralbadets lilla park. Det blir inledningen till ett intensivt umgänge eftersom samma kväll som de träffats bjuder Curt hem Harry på en drink som leder till en bjudning. Under samma kväll mördas en kvinna, en vän till en ingift faster, i våningen ovanför Curts. Sättet hon är mördad på är spektakulärt och Stockholms kriminalpolis sliter sitt hår i att hitta ledtrådar. Chefen för Stockholms kriminalpolis, Vesper Johson, befinner sig på resa i U.S.A och kan inte vara där och hjälpa till. Från Stockholm tar sig handlingen via Paris till den italienska staden Levanto på riveran. 

Det är en bra deckare, inga lösa trådar och dessutom så snyggt skriven. I sommar, när jag är ledig, ska jag läsa fler av Trenters böcker. 


Presentation


En bokläsande statlig tjänsteman med litteraturvetarbakgrund som helst skulle vilja ha en riktig boklåda och tesalong.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2021 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards