Alla inlägg under januari 2020

Av Viktoria - 16 januari 2020 21:11

Jag ber om ursäkt till de som tycker att jag hakat upp mig på Agatha Christie men hon är min stora favorit. Nu har jag lyssnat på The mysterious affair at Styles, uppläst av Hugh Fraser, som är den allra första boken med Hercule Poirot. Den publicerades för 100 år sedan! Således årsbarn med min farmor som fyller 100 år i maj och still going strong!!! Och still going strong är även Christies deckare. I The mysterious affair at Styles får man också träffa Kapten Arthur Hastings för första gången och Scotland Yards Japp som visar sig heta James och kallas för Jimmy, mycket härligt namn; James "Jimmy" Japp. 

The mysterious affair at Styles är en pusseldeckare där Christie presenterar Poirot med den ära. Han kallas in då den rika Mrs. Ingletorp hittas giftmördad på godset Style där Hasting är konvalicent hos sin vän John. Poirot är belgisk flykting i byn nära Styles och han och Hastings känner varandra sedan tidigare. Poirot vässar sina grå celler för att finna mördaren. 

100 år efter att den publicerades håller den fortfarande. Den är välskriven och historien har inga missar. Anledningen att jag börjat året med att läsa Christie är att jag följer ett konto på Instagram som håller i Read Christie, och första boken för året på deras lista var just The mysterious affair at Styles då det är 100 år sedan den första gången publicerades. Erkännas ska att jag redan läst 4:50 from Paddington nu i januari, min stora favorit bland Christies Miss Marple-deckare. Den har jag säkerligen läst 10 gånger och det kommer säkert bli 10 gånger till. 

Men i detta inlägg vill jag främst rekommendera The mysterious affair at Styles


                                                   The Mysterious Affair at Styles

Presentation


En bokläsande statlig tjänsteman med litteraturvetarbakgrund som helst skulle vilja ha en riktig boklåda och tesalong.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards