Alla inlägg under maj 2022

Av Viktoria - 17 maj 2022 07:10

                              Strandhotellet                       Murder at Archly Manor


Det är ju lätt att tro att jag inte läser eller lyssnar på några böcker när jag inte skriver om några, men så är det inte. Jag tänkte att jag kör en sammanfattning av de senast lästa böckerna. 


Jag har läst ut alla böcker i serien Mord i Falsterbo och har fått skrattat gott tillsammans med Egon, Ragnar, Mårten och de andra. Det är som härliga att hänga med.

Strandhotellet

Turisten

Livräddaren

Hotellgästen

Som tur är kommer det en ny bok i serien nu i maj, Sommarfesten. 


Sen har jag trillat över en serie deckare som utspelas i 1920-talets London med omnejd i överklassens salonger och gods. Det är en kvinnlig mysterielösare, Olive Belgrave, som är på jakt efter ett jobb efter att hennes pappa spekulerat bort hennes pengar i en oseriös affär. Det blir hennes faster som ger henne det första uppdraget att lösa mordet på dotterns fästman. Det är småputtriga böcker som är väl värda att ta till sig. Hittills har jag läst tre av böckerna med Olive som huvudperson: 

Murder at Archly Manor

Murder att Blackburn Hall

The Egyptian Antiquities Murder


Och givetvis strömmar Agatha Christies böcker i mina öron om kvällarna, men det är ju inget nytt. Just nu är det Ordeal by Innocence. 


På tal om Agatha Christie vill jag passa på att tipsa om filmatiseringen av Crooked House som finns att se på Netflix, en riktigt bra filmatisering av en mycket bra bok. Dessutom är imponerande Glenn Close en av huvudrollsinnehavarna. 


Av Viktoria - 1 maj 2022 23:26

Ibland undrar jag över titlar. De kan låta strålande på engelska och mindre bra på svenska. Den här gången anser jag att den låter lika illa på engelska som på svenska; Cows på engelska och Kossor på svenska, jag vet inte vad som är värst! 

För några kossor är definitivt inte huvudpersonerna i denna bok, möjligen är en helknasig, eller kanske två men de är ändå bara fenomenala Kvinnor. 

Tara, ensamstående mamma till Anne som är sex år. Jobbar inom dokumentär-TV och försöker få vardagen att gå ihop. 

Camilla, bloggare som tjänar storkovan och är modest och står upp för kvinnor som väljer sin egen väg. 

Stella, tvillingsyster som mist sin syster och i mångt och mycket lever genom henne. Försöker hitta sitt sätt och leva även om det gör att hon verkar som en psykopat till och från. 

Denna bok är den vi ska läsa till nästa bokcirkelträff och jag ska erkänna att jag gav upp den efter enbart 25-30 sidor men blev sugen på att läsa vidare efter att ha träffat två av dem ur bokcirkeln som pratat gott om boken. För Kossor är värd att läsa och jag ber alla som läser detta bortse från den hemska titeln och istället fokusera på en bok för kvinnors möjlighet att välja det de vill och låt dig få skratta till och från. Jag vill rekommendera denna bok, trots titeln, och ser fram emot tisdagen den 3 maj 2022 då vi i bokcirkeln ska diskutera denna bok. 


                                               Cows

Presentation


En bokläsande statlig tjänsteman med litteraturvetarbakgrund som helst skulle vilja ha en riktig boklåda och tesalong.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards