Alla inlägg under september 2016

Av Viktoria - 25 september 2016 14:11

                                                  
   By the Pricking of My Thumbs


Jag vet att jag är helt såld på att lyssna på Agatha Christie-deckare och att jag tjatar om det. Dock skriver jag inte om alla jag lyssnar på men nu måste jag komma med ett tips. Jag har just avslutat By the pricking of my thumbs, Ett sting i tummen på svenska. En av Christies sista deckare. Det är paret Tommy och Tuppence Beresford som är huvudpersonerna, inte Miss Marple eller Hercule Poirot som finns i de flesta av deckarna. Tommy och Tuppence dyker upp i några av Christies deckare och löser fall tillsammans. Tuppence är våghalsig och Tommy mer försiktig. I By the prickning of my thumbs träffar Tuppence en äldre dam, Mrs Lancaster, när hon och Tommy besöker Tommys gamla faster, Ada, på ett ålderdomshem. Damen frågar Tuppence om det var hennes barn som var dött i skorstenen. Tuppence förvånas över frågan och kan inte riktigt släppa den. När sedan Ada dör och paret Beresford ska ta reda på hennes saker finns där en tavla som de tidigare aldrig sett i Adas ägo. Föreståndaren förklarar att Ada fått den av en annan tidigare boende på hemmet, just Mrs. Lancaster. Denna tavla blir upptakten till denna deckare som tar vindlande turer genom konsten, en gammal grav, en docka i en skorsten, en suspekt Londonadvokat och en by på landet.

Jag gillar By the pricking of my thumbs och den tvist den slutar med. Vill man läsa en deckare av Christie utan Marple eller Poirot rekommenderas denna varmt.

Av Viktoria - 18 september 2016 15:34

Det är inte ofta jag läser böcker av spanska författare men genom Mofibo hittade jag Förbjudet att visa ohämmade känslor i pensionatets entré av Mamen Sanchez. Boken handlar om Cecilia som blivit lämnad av sin man och bestämmer sig för att öppna ett pensionat i sina morföräldrars gamla hus vi en flods strand. Hennes föräldrar blir förfärade över idéen och kräver att det ska vara ett pensionat för kvinnor och att det ska vara för studerand kvinnor från Madrids universitet. Sagt och gjort, Cecilia tar in en byggherre, Andrés, som ska renovera huset åt henne. Vid första besöket av byggherren finner Cecilia och han en illegal flykting som lever i uthuset. Mannen visar sig heta Justice och komma från Kenya. Han försörjer sig genom att tigga utanför den lokala matbutiken. Cecilia bestämmer sig genast för att hjälpa Justice och projekt nummer ett är att renovera uthuset han bor i så att det blir en ordentlig stuga. Andrés är helt emot det och vill först inte ta sig an det projektet men känner sig snart tvingad att hjälpa till så att det överhuvudtaget ska bli något gjort. Mellan Cecilia och Andrés växer en vänskap fram och de är inte alltid helt överens om hur huset, som ska bli pensionat, ska renoveras. Till slut är det hela klart och gästerna kan flytta in, det blir tre unga kvinnor som är varandras motsatser både till utseende och sätt. Snart är huset fyllt av kärleksbekymmer och andra problem. 

Förbjudet att visa ohämmade känslor i pensionatets entré är en feelgood-bok men med liten annan twist än jag tycker många andra har. Läs denna bok om du vill få skratta lite och följa med in i en liten del av Madrid och dess invånare. 



Av Viktoria - 2 september 2016 14:23

Den här sommaren inledde jag med att läsa Hjorth och Rosenfeldts deckare, jag slukade dem alla och tappade sedan helt tråden i mitt läsande. Jag vände mig om från varje bok jag var på väg att påbörja och lämnade dem olästa. Men allt medan detta skedde fortsatte jag lyssna på ljudböcker. Och dessa ljudböcker har uteslutande varit Agatha Christies deckare upplästa på engelska av framförallt Hugh Fraser. Jag har fastnat i hans stämma, hans accent och hans inlevelse. Att få Agatha Christies ord flödande in i öronen genom Hugh Fraser när jag ska sova, lagar mat, städar, promenerar eller gör vad som helst är en ynnest. Så småningom kom läslusten tillbaka genom en inventering av mina fysiska böcker av Agatha Christie och fram plockades En ficka full med råg och sedan var läslusten tillbaka! En ficka full av råg följdes av ABC-morden, Döden på Nilen, Liket i biblioteket och Fem små grisar. Att läsa om gamla favoriter samtidigt som tiden som det inte går att sitta ned och läsa en fysisk bok få lyssna på olästa och lästa Christie gör mig lycklig. Fast september har gjort sitt intåg fortsätter Christie-frossan genom Död mans fåfänga i bok och The mystery of the blue train i öronen. Miss Marple och Hercule Poirot har varit mina ständiga följeslagare denna sommar men nu behöver jag hitta nytt sällskap ett tag.

                                         Bildresultat för miss marple and hercule poirot

Presentation


En bokläsande statlig tjänsteman med litteraturvetarbakgrund som helst skulle vilja ha en riktig boklåda och tesalong.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards