Alla inlägg under juli 2020

Av Viktoria - 29 juli 2020 20:16

Mamma, född 1940, gillar Ulf Lundells Öppna landskap och det var där jag fick min första Ulf Lundell-upplevelse. Och kanske är det mamma som gjorde att jag blev nyfiken på Ulf Lundell, eller kanske är det mina bröder födda 1962 och 1964 som gjorde det. Iallafall var jag ett något lunda inbitet Lundell-fan när jag som 23-åring landade i Kiruna. Där grannen till det vandrarhem jag bodde på under ett läsår, normalt var det ett vanligt vandrarhem, inte ett korridorboende för oss på Malmfältens folkhögskola, spelade Lundell så att det ekade i den vita vinternatten. Vi på Yellow House, för det var så det hette vandrarhemmet som var förvandlat till studentboende om vintern, badade bastu och slängde oss nakna i snön samtidigt som grannen poppade Ulf Lundell så att vi blev alldeles nostalgiska mitt i den kalla snön. Sen gick bastun sönder och vi hittade på annat de långa vinternätterna medan grannen fortsatte spela hela sin samlingsbox av Ulf Lundell-skivor i sin CD-växlare. 

Så plötsligt i lördags kommer en Ulf Lundell-text som sommardikt, precis som Harry Martinssons Juninatten några dagar innan, i DN Kultur, eller B-delen som jag envisas med att kalla den. Det är Rom i regnet och jag läser den vackra texten av Per Svensson kring låten/dikten till matlådan i måndags lunch, hemarbete betyder lunch i solen på altanen, med de utvalda, delar av DN jag sparat, eller inte hunnit, under helgen. Jag stannar upp med ätandet och letar på låten på Spotify och just när de första ackorden klingar från högtalaren kommer min man hem och säger: "Är det lunchmusik?" och stryker mig över kinden. Och där och då är Rom i regnet det jag helst av allt vill lyssna på och Kulturtanten trumfar Cancertanten och jag mår så vansinnigt bra. För när en ungdomsidol har sin vackra text i den tidning jag tycker bäst om och jag kan lyssna på den i solen med den jag älskar allra mest då är livet vansinnigt vackert. 

Och ikväll tror jag att ni kan gissa vad jag lyssnar på medan detta inlägg skrivs.

Av Viktoria - 23 juli 2020 18:16

Jag är nitton år när jag 1992 köper Svensk dikt -från trollformler till Lars Norén. Poesin har fått en plats i min själ och jag vill bredda mig och inte enbart läsa Boye och Gullberg. Jag tror att det var då jag hittade Harry Martinson, hans fru Moa hade jag förstås redan läst flera romaner av. Kanske hade jag hittat Harry innan men jag minns inte längre. Den dikt av Harry jag fastnade för tidigt var På Kongo och strofen nu skalar jag potatis i det inre av Kongo. Vansinnigt exotiskt och vackert! Det är kocken som är i sin kabyss och skalar just potatis när fartyget Havssmedjan glider genom tunnlar och grönt uppåt Kongofloden. Jag är nitton år och äventyrslysten, jag har varit på den afrikanska kontinenten samma år, bara någon månad innan, och besökt Kenya och Etiopien och känner Afrika i mig och jag vill ha mer av resor och äventyr. Äventyr kom i livet och de pågår än.

I Dagens Nyheters Kultur, B-delen som jag fortfarande kallar den trots att det är många år sedan DN bytte bort ABC-benämningen på sina olika delar, har de just nu Sommardiktsfinalister och igår var det Harry Martinsons vackra Juninatten som presenterades: 

 

Nu går solen knappast ner, 

bländar bara av sitt sken.

Skymningsbård blir gryningstimme

varken tidig eller sen.


Insjön håller kvällens ljus

glidande på vattenspegeln

eller vacklande på vågor 

som långt innan de ha mörknat

spegla morgonsolens lågor.


Juninatt blir aldrig av, 

liknar mest en daggig dag.

Slöjlikt lyfter sig dess skymning

och bärs bort på ljusa hav. 


Jag läser dikten för min man på kvällen och stunden är förtrollad. Vi är inne i juli men juninätterna har en magi som sitter i länge, länge ända in i juli som bjuder på liknande ntter. Liknande men inte med samma vackra nyhet som juni bjuder på. 


Någon gång ska jag skriva om hur mycket låten När solen färgar juninatten betyder för mig. En låt av Sven Ingvars som Tomas Andersson Wij gjort den mest fantastiska verisionen på. 

Av Viktoria - 18 juli 2020 23:34

Mary Lennox är 10 år när båda hennes föräldrar dör i kolera i Indien. Mary skickas hem för att bo hos sin morbror på ett stort gods i Yorkshire. Mary som är uppfostrad av tjänstefolk i indien och enbart sett sin mmama på håll då och då är van att få precis som hon vill och får hon inte det uppför hon sig därefter. Hon har i princip enbart varit inomhus och när hon kommer till England, där hon aldrig tidigare varit trots att hon är brittisk medborgare, är hon mager, blev och hålögd. Hon blir strängt tillsagd av sin morbrors hushållerska att enbart hålla sig i de rum hon blir tilldelad och inte röra sig fritt i det stora huset. Det hon däremot får göra är att vistas i den stora trädgården. Det är Mary inte alls intresserad av till att börja med men vartefter tiden går trivs hon bättre och bättre utomhus. I trädgården träffar hon Ben Weatherstaff som är trädgårdsarbetare, tvär mot Mary men han tinar upp mer och mer mest genom en rödhake som häckar i trädgården. Den hon pratar mest med är Martha som är husjungfru och som berättar om sin bror Dicken och hans magiska sätt att få vilda djur som tama och allt han rör vid i en trädgård att växa som aldrig förr. 

Ibland om kvällarna hör hon någon som gråter och skriker och när hon frågar Martha vem det är som skriker säger Martha att det är vinden som viner genom det stora huset. Detta är Mary dock mycket skeptiskt till och en kväll beger hon sig ut på upptäcksfärd i det stora huset och i ett av rummen hittar hon en gråtande pojke. Pojken visar sig vara hennes jämngamla kusin, Colin, som sedan han föddes i princip inte lämnat sitt rum. Han tror att han kommer att dö som barn och har svår ångest över det. Mary och Colin finner varandra och en vänskap växer fram. Mary berättar om den hemliga trädgård som hon hittat och som hon och Dicken arbetar i, i hemlighet. Colin blir mer och mer intresserad av det Mary berättar och plötsligt en dag så vill han komma med Mary ut i trädgården. 

Frances Hodgson-Burnetts Den hemliga trädgården räknas som en klassikerna i brittisk litteratur. Den klasssas som ungdomsbok men har lästs i alla generationer och kan definitivt läsas även om man är vuxen, för det är nog dit jag får räkna mig. En vacker skildring kring vänskap, oro, kärlek till frånvarande föräldrar och vad gemenskap kan göra för frusna själar. 

 

                                            Den hemliga trädgården (inbunden)

Av Viktoria - 15 juli 2020 21:53

För några år sedan började jag lägga upp Ställen att läsa på mitt Instagramkonto med samma namn som bloggen. Och jösses vad många olika ställen jag läst på, och läser på. Det kom till mig idag när jag satt utanför ett röntgenrum och väntade på min 16-åriga son som var på aktutröntgen. Där satt jag med en bok och väntade och läste på ytterligare ett ställe. 

Mer trivsamma ställen har jag förstäs läst på både hemma och på vift. Ett av de stora favoritställena är i sängen om morgonen med en kopp te. Det kommer bli många, många fler gånger jag ligger i sängen och läser. 

Av Viktoria - 13 juli 2020 08:04

1929 kom Agatha Christies andra bok om paret Tommy och Tuppance Beresford, Partners in Crime. Och döm om min förvåning när jag upptäckte att jag inte läst boken innan, men det stämmer inte när jag kollar igenom de böcker jag skrivit ned tidigare att jag läst. Men jätteglad var jag och lyssnade på Hugh Frasers fantastiska inläsning! Det är en novellsamling med kriminalnoveller. 

Paret Baresford är ett charmigt ungt par som efter fem års äktenskap är less på vardagen och längtar efter äventyr, båda var aktiva under första världskriget och saknar äventyret. De får erbjudande om att ta över Blunts intenationella detektivbyrå och hoppar på det direkt, Tommy som Mr. Blunt och Tuppence som hans sekreterare Miss Richardson. Dock är det Tuppence som är den vassa i paret. Tommy är dock en lugn partner till sin fru och även han har sina ljusa idéer. 

Jag tycker att Christie skriver mer lekfullt om paret Beresford än när hon skriver om Poirot och Miss Marple och det blir annorlunda, annorlunda bra!

Läs om Tommy och Tuppence! Och om du kan lyssna på Hugh Frasers inläsning av boken, det gör den ett strå vassare. 


                                    Partners In Crime

Av Viktoria - 6 juli 2020 16:54

Jag skulle på stadsbiblioteket här i Eskilstuna och titta på en fotoutställning och fastnade direkt i entrén vid hylla med snabblån, den med nya böcker som man får låna i två veckor. Där hittade jag Nätterna på Winterfeldtplatz av Elin Boardy, läste baksidan tänkte på Carl-Johan Vallgrens Kunzelmann och Kunzelmann och plockade fram lånekortet. Började läsa direkt i väntan på maken som skulle göra mig sällskap. 

Vilket bra val jag gjorde i onsdags i bibliotekets entré! 

Det är 1928 och Hedvig från Göteborg befinner sig i Berlin. Hon bor hos sin faster i en stor våning och är hårt hållen av fastern och på distans av sin mor. Hedvig umgås med den politiskt aktiva Mina som hon lärt känna på arbetet som maskinskriverska. Mina tar med Hedivig ut i Berlins nattliv och på mindre erkända ställen och Hedvig känner att hon hittat rätt plats i livet efter 19 år i Göteborg. Hon längtar till hon ska fylla 21 och bli myndig och få göra som hon vill utan att faster ger henne utegångsförbud för att hon kommer sent hem en kväll eller ständigt måste tala om vem hon ska träffa. Genom Mina träffar hamnar hon på fest hos paret Florian och Heinz i deras stora våning vid Winterfeldtplatz, en fest som återkommer vecka efter vecka. Hedvig träffar människor hon aldrig skulle ha träffat hemma i Göteborg och förälskar sig, blir ensam med brustet hjärta och hittar sig sjäv mer och mer. Samtidigt bullrar nazisterna på Berlins gator och under det dryga året man får följa Hedvig och hennes vänner blir de mer och mer synliga i nattlivet, mitt på ljusa dagen och överallt. 

Boardy har ett mycket vackert språk, sådant tilltalar alltid mig. Hon använder ord i dialogen som säkerligen var vardagsord på 1920-talet. I första halvan av boken tycker jag ibland att dialogen är lite stapplig, inte för ordvalet utan hur hon låter de olika karaktärerna uttrycka sig. Men handlingen och karaktärerna vinner över detta och det är lite tomt att min tid i Berlin i slutet av 1920-talet är slut, jag hade velat ha mer av staden, Hedvig och hennes vänner. 


                                        Nätterna på WinterfeldtplatzBild från förlaget

Av Viktoria - 5 juli 2020 08:01

Just nu kan man lyssna på Kerstin Ekmans fantastiska Händelser vid vatten på Sveriges radio, endera via appen eller hemsidan, uppläst av Rolf Lassgård. Jag vill tipsa om denna bok som jag läst fler gånger och nu kommer att lyssna på. Att det är Lassgård som läst in denna bok gör ju det hela ännu bättre! 

Tilläggas ska att det är gratis! 


https://sverigesradio.se/radiofoljetongenradionovellen


Presentation


En bokläsande statlig tjänsteman med litteraturvetarbakgrund som helst skulle vilja ha en riktig boklåda och tesalong.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards