Alla inlägg under juni 2011

Av Viktoria - 25 juni 2011 16:37

Midsommardagen är årets största bakfylledag, det märks överallt i det lilla radhusområdet jag bor. Det märks även på barnen att de är sega idag vilket har gjort att jag kunnat läsa, läsa och läsa i flera timmar. Jag avslutade sålede Cirkeln till frukost, gav mig sedan på Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag av Sara Ohlsson, även den boken recentionsex ifrån förlaget. Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag är en lättläst bok som är svår att lägga ifrån sig. Boken är skriven med ett lätt språk, den är lite ledsam då och då men mest mycket underhållande. Den handlar om Olivia som direkt boken börjar blir dumpad av John som hon varit tillsammans med i tre år. Hon känner sig tom och halv utan honom. Hon gråter ut hos vännerna Tor och Emma, hon ligger sömnlös på nätterna och hon kan inte tillåta sig att känna sig attraherad av någon annan kille. Men det blir hon och till slut kan hon inte blunda för det. Man får följa Olivias liv tiden efter John och man får även tillbakablickar till tiden med John. Sakta förändras Olivia efter att John har gjort slut, från att vara den som inte vill något annat än att ha honom tillbaka blir hon mer och mer frigjord. Mer vill jag inte säga för att avslöja för mycket om bokens handling. Vad jag kan säga är att jag kommer att ha en hel bunt elever som kommer vilja läsa denna bok. Jag är tyvärr sjuk och kan inte komma till skolan idag är en modern skildring av kärleksproblem i övre tonåren, precis vad som behövs för alla sökande och funderande tonåringar. Mycket bra!

 

Ett stort tack till Anna Danielsson Levin på förlaget Gilla Böcker för exemplaret av boken!

Av Viktoria - 25 juni 2011 10:06

Mitt första möte med Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren var via DN:s recencent Jonas Thente som med rubriken En perfekt cirkel gav Cirkeln en fantastisk recention. Jag läste recentionen en morgon i april precis innan jag skulle åka till England och lockades att läsa denna bok. Jag skrev till förlaget och frågade om jag kunde få ett ex. , som lärare och som bokbloggare och det fick jag! Och nu har jag äntligen haft tid att läsa färdigt denna FANTASTISKA bok. Jag är hänförd, skrämd, imponerad och förförd. 

Boken utspelar sig i en liten bruksort i Bergslagen, Engelsfors. På Engelsfors gymnasium går en blandning av ungdomar och en av dem hittas död på en av skolans toaletter. Det är upptakten till denna bok. Lite senare färgas en natt månen röd och denna natt förs sex tjejer, oberoende av varandra, till stadens nedlagda Folkets park. Ingen av dem vet vad de gör där eller hur de kommit dit. De förs samman genom detta möte, även om några av dem är mycket motsträviga. De inser så småningom att de har krafter i sig som gör att de kan utföra olika saker och att de måste hålla ihop för att överleva. Samtidigt som man får följa de sex tjejernas mödor att lära sig mer om sina övernaturliga kunskaper får man också följa dem i deras "vanliga" liv med kärleksbekymmer, gräl med föräldrar och skolarbete. 

Jag har aldrig läst något som denna bok innan, det är en ungdomsbok men kan definitivt läsas av vem som helst. Just böcker med övernaturliga inslag är inte riktigt min "cup of tea" men denna går hem hos mig. Till och från är den halv läskig för en mörkrädd människa som jag, men samtidigt så spännande att jag inte velat lägga ifrån mig den.

Jag kommer definitivt rekommendera Cirkeln till mina elever, de äldre iallafall. Jag vet att det redan är planerat att det ska komma två böcker till om samma tjejer och jag ser verkligen fram emot bok två och tre! Läs denna bok för lite rysligheter i sommarvärmen, eller ta den till hösten och kom i riktig skräckmysstämning i mörkret. Bara du läser den!

 

Stort tack till Emilia Holmqvist på Rabén & Sjögren för exemplaret av Cirkeln

Av Viktoria - 18 juni 2011 11:53

Igår arbetade jag min sista dag på sju och en halv vecka, jag har med andra ord sommarlov! Detta sommarlov ska ägnas åt läsning, läsning och läsning. Jag har haft så otroligt mycket att göra på jobbet nu i slutet av terminen så att jag inte hunnit läsa i princip något, det ska dock tas igen nu. Med råge!   

Av Viktoria - 7 juni 2011 18:35

Viveca Steens senaste deckare om och med Tomas Andreasson och Nora Linde heter I natt är du död. Boken utspelar sig i nutid men har dagboksanteckningar som går tillbaka till 1976-77. Steen gör en snygg övergång mellan tiderna, det kan lätt blir lite rörigt tycker jag men detta är mycket bra. 

En dag i september hittas en ung psykologistuderande, Marcus, hängd i sitt studentrum. Det hela avskrivs som sjlälvmord då han efterlämnat ett avskedsbrev. Marcus mamma kan dock inte tro att hennes son har hängt sig och tar kontakt med Nackapolisen och Tomas Andreasson. Andreasson lovar att titta på fallet en gång till för säkerhetsskull efter det att mamman lagt fram flera argument till varför sonen abslolut inte kunnat hängt sig. Andreasson och hans kollegor får ganska snart fram kopplingar mellan Marcus och kustjägarna som verkat utanför Sandhamn i flera decennium. Snart har de ytterligare ett dödsfall på halsen och denna gång går det inte att missta sig på att det handlar om mord. 


Boken är mycket bra men jag tycker att Steen kunde ha gjort Noras roll i själva deckargåtan större. Hon har bara en liten biroll mest handlar det om hennes separation från sin man och hur hon får vardagen och sitt nya liv att gå runt. Det blir lite trist i längden. 

I övrigt gillar jag Steen och hennes deckare och I natt är du död är inget undantag. Dock tycker jag att slutet var lite väl snöpligt. 

Av Viktoria - 6 juni 2011 20:49

Min man fågelskådaren hade önskemål om en viss lokal i förmiddags. Sagt och gjort, vi stuvade in barn, kikare och en bok i bilen och gav oss iväg mot Sundbyholm, vid Mälaren, och Sigurdsristningen. Där fick jag först glänsa lite med mina kunskaper i att läsa runor (nördvarning, jag vet) och sedan blev jag ensam med min bok i en kohage medan resten av familjen travade iväg för att hitta en Törnskata. Sommaren är ljuvlig!

Presentation


En bokläsande statlig tjänsteman med litteraturvetarbakgrund som helst skulle vilja ha en riktig boklåda och tesalong.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards