Alla inlägg under september 2019

Av Viktoria - 12 september 2019 16:10

Ibland ramlar jag över böcker som jag vill läsa, var jag ramlat över dem glömmer jag oftast men de står på vänt i min bokhylla eller finns nedladdade i Nextory-appen och väntar på att bli lästa. Jag har just spenderat en vecka i vårt nyköpta hus på Öland tillsammans med min man. Inga barn, ingen TV, inget internet bara tid att läsa. Först ut att läsas blev Samuel Bjørks Det hänger en ängel ensam i skogen. Samuel Bjørks är pseudonymen för den norske författaren Frode Sander Øien som tidigare gett ut två böcker i sitt riktiga namn. Det hänger en ängel ensam i skogen är en deckare av det lite hemskare slaget till och från. Huvudpersonerna är Hoger Munch, en 55-årig polis i Oslo som storröker och helst av allt bara vill vara morfar åt sitt barnbarn Marion. Hans närmaste kollega är den instabila Mia Krüger som dragit sig tillbaka till en enslig ö för att få ensamhet och för att avsluta sitt liv. Detta då hon är helt ensam i livet efter att hennes tvillingsyster dött av en överdos heroin några år tidigare och föräldrarna och hennes älskade farmor inte heller finns kvar i livet. Till ön kommer dock Holger som fått ett ytterst märkligt mordfall på halsen och han och hans övriga team behöver Mias specialkompetens. Motvilligt kommer Mia tillbaka efter att fått sett bilder på liket och mordplatsen. Holger, Mia och övriga teamet runt dem, alla tydliga karaktärer, börjar nysta i fallet och får fram mer och mer udda saker. Ganska snart står det klart att allt är riktat mot en i teamet. När Det hänger en ängel ensam i skogen tog slut var jag raskt till biblioteket i Färjestaden och fixade lånekort och lånade del två om samma poliser. Den heter Ugglan dödar bara om natten och är om än mer udda än Det hänger en ängel ensam i skogen. I Ugglan dödar bara om natten hittas en ung flicka iklädd blond peruk, och inget annat, död i skogen. Hon är lagd inom ett pentagram och är arrangerat lagd. Således har teamet med Holger Munch i spetsen fått ytterligare ett knepigt fall att lösa. Denna gång leder det dem till en handelsträdgård som drivs av en kvinna som dessutom tar hand om barn som är familjehemsplacerade men inte kunnat stanna i familjehemmen. Det är utslagna flickor som inte har någon annan fristad i livet. Även Ugglan dödar bara om natten är det spännande till och från men vissa delar håller inte. Dock är den läsvärd precis som Det hänger en ängel ensam i skogen är. Således rekommenderar jag dessa deckare varmt. Läs dem med tända ljus nedkrupen under en filt, men är du mörkrädd ska du nog låta bli dem.


Det hänger en ängel ensam i skogen                                    Ugglan dödar bara om natten        



Av Viktoria - 11 september 2019 08:01

Semestervecka och uppe tidig. Ligger i dotterns säng en stund innan hon ska iväg och läser Edith Södergrens Vierge moderne för henne, hon som är en ung kvinna med integritet och stark självständighet. Vilken underbar start på en grå onsdag!

Av Viktoria - 1 september 2019 06:59

Aldrig att jag skulle ha kommit på tanken att läsa något av Alex Schulman, jag gillar ju inte honom. Men Catarina i bokcirkeln valde Schulmans Bränna alla mina brev till bokcirkeln. Och är det valt, då läser vi. Nu är jag mycket glad att jag läst Bränn alla mina brev och att jag har fått diskutera den i bokcirkeln och med min man. 

Schulman är tydlig med att det är en roman och att alla händelser inte sker i kronologisk ordning och det diskuterade vi i bokcirkeln. Men som vi alla vet, som läser en del, måste en författare då och då ändra i ordningen när de använder sanna historier som grund. För Schulman skriver om den sanna historien om sin morfar, Sven Stolpe, sin mormor, Karin Stolpe, och hennes affär med Olof Lagercrantz. Han skriver om den vrede hans morfar bar på och som författaren själv har ärvt och det är där Bränn alla mina brev börjar, med författarens vrede. Han vill utröna var den kommer ifrån och börjar forska i sin mammas föräldrar och deras realtion. Som läsare är man i Sigtuna 1932 där Karin träffar Olof när hon är där med sin man, man är i Filipstad 1988 när Alex Schulman själv är 12 år och är hos mormor och morfar och man är idag när Schulman forskar i vad som egentligen hände. 

Tänk att få läsa delar ur Olof Lagercrantz dagbok och kärleksbrev han skrev till Karin, hans livs kärlek. Jag har aldrig fått, eller skrivit, ett kärleksbrev men jag har läst oändligt många genom litteraturen men aldrig har jag förr läst ett högt för min man. Det gjorde jag med Olofs sista brev till Karin och min man blev lika förförd som jag. 

Att Schulman har ett fantastiskt språk som flyter och värmer när jag läser gör boken ännu bättre. Mina fördomar om Schulman har fått sig en liten spricka, jag får ge honom en chans till, kanske...

Läs Bränn alla mina brev och njut av en vacker kärlekshistoria, möt en tyrann i Sven Stolpe och en ödmjuk Alex Schulman. 


                                           Bild från förlaget

Presentation


En bokläsande statlig tjänsteman med litteraturvetarbakgrund som helst skulle vilja ha en riktig boklåda och tesalong.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards