Direktlänk till inlägg 6 augusti 2023

VARGASOMMAR

Av Viktoria - 6 augusti 2023 09:56

Det finns saker man genast behöver ordna med när man flyttar/köper hus på annan ort och det är att skaffa ett lånekort till kommunens bibliotek. Det gjorde jag när vi köpt huset här på Öland för fyra år sedan. När jag är lånar jag böcker från Mörbylångas bibliotek och det är ju en ynnest att kunna få göra det även om jag inte är bofast i kommunen. 

Nu har jag just avslutat Hans Rosenfeldts Vargasommar, som jag lånat på bibblan i Färjestaden. Jag har tidigare slukat alla de böcker Rosenfeldt skrivit tillsammans med Michael Hjort om Riksmord och med psykologen Sebastian Bergman som frontfigur. Därför blev jag mycket glad att jag hittade Vargasommar


, som jag vet finns men aldrig läst, på biblioteket. 

En het juni i Haparanda och det sker alla möjliga händelser som i dominoeffekt. Polisen Hannah Wester och hennes kollegor på den lilla polisstationen får fullt upp med det som börjar med två döda vargar som visar sig ha människokött i magsäckarna. Den människa vargarna ätit av hittas död i skogen, täckt med ris och grenar för att försvåra att liket ska hittas. Att det liket ska leda till internationella kriminella anar Hannah och hennes kollegor föga. 

Liket leder vidare till ett brutalt överfall på flera personer som gör att polisen få extra resurser från grannlandet Finland och ifrån Luleå och de nystar vidare i en allt större händelsekedja. 

Det är en mycket spännade bok och jag har haft mycket svårt att lägga ifrån mig den, det har blivit två sena kvällar och läsning under dagen så snart jag haft en stund över. Det är även en vacker beskrivning av Haparanda och dess historia. Jag blir alldeles förförd över hur Rosenfeldt låter staden tala i flera enskilda kapitel. Haparanda beskrivs som hon och allt hon sett reflekteras i kapitlen, otroligt vackert! I slutet av boken, sid 375, beskrivs hon: 

"Hon ser dem, känner med dem, men vad kan hon göra? Hon är en stad. Hon bara finns och fortsätter. 

Som hon alltid gör. Alltid har gjort. 

Välkomnar det nya och sörjer de som försvinner dör hon tyst och tålmodigt ligger längs ävens eviga flöde."

Poetiskt!!!

Läs Vargasommar och få en riktigt spännande kriminalroman som har ett språk som jag gillar och viss poesi, som ovan nämnts och citerats. 


                   VargasommarBild från förlaget

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viktoria - Tisdag 2 april 16:41

                             Bild från förlaget    Nu är det mycket länge sedan jag skrev om böcker. Det betyder inte att jag inte läser hela tiden men det har inte funnits inspiration till att skriva om det jag läser. Men NU är det dags! Det är ...

Av Viktoria - Söndag 28 jan 09:33

                                       Bild från förlaget   Fick för mig att kolla efter en deckare på Nextory och snubblade över Fjällsjön av Anna-Karing och Björn Olofsson. En välskriven deckare som utspelar sig i och kring staden där jag bruka...

Av Viktoria - Måndag 22 jan 12:13

Den åttonde boken om Sebastian Bergman och hans kollegor inom polisens Riksmord, den åttonde och sista. Det är lite vemodigt att det är slut nu och vilket slut författarna Michael Hjort och Hans Rosenfeldt lämnar läsarna med! Riksmord är på väg att...

Av Viktoria - Fredag 12 jan 09:40

                                Bild från förlaget   Till bokcirkeln denna gång var valet av bok Ett ord för blod av Faysa Idle. En bok med Faysas historia kring gängkriminaliteten i Järva, själv var hon boende i Tensta, född och uppvuxen där. En...

Av Viktoria - Söndag 7 jan 10:08

Det går trögt att läsa just nu och det har varit så sedan i augusti när min Mamma gick bort. Hjärnan är inte riktigt där jag vill. Men det går bättre och bättre.  Årets första avslutade bok är Sara Strömbergs tredje bok om den underbara journaliste...

Presentation


En bokläsande statlig tjänsteman med litteraturvetarbakgrund som helst skulle vilja ha en riktig boklåda och tesalong.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards