Alla inlägg den 1 september 2021

Av Viktoria - 1 september 2021 21:04

Som jag tidigare annonserat var det litterärt samtal med författaren Richard Osman ikväll. Det var mycket, mycket trevligt för en kulturtant i torka, torka på grund av pandemin.

19:01 loggades vi in på samtal via Teams och moderatorn startade det hela. Självklart var det vissa som hade sin mikrofon på och blev vänligt men bestämt tillsagda ett par, tre gånger att stänga av sina mikrofoner. Sedan drog det igång! Intervjuaren hade en fin brittisk engelska och skötte sig exemplariskt till, typ, det sista, jag återkommer till det. 

Jag hade laddat med en STOR kopp Earl Grey och en konjak, kulturtanten Deluxe vill verkligen vara Deluxe när det äntligen var ett litterärt samtal, maken var förpassad till annat rum och ett levande ljus var tänt. Osman, från sitt hem i London, pratade om sin första bok The Thursday Murder Club (Torsdagsmord klubben) och jag skrev som en tok det mesta han sa. Bland annat att han skrev boken i hemlighet då det varit så många andra kändisar som annonserat att de höll på att skriva en bok och det blev ingenting av det, det värmer en amatörförfattares hjärta. 

Vidare berättade Osman att idén till att skriva en bok om personer som bor på ett 60+-boende kom från att hans mamma bor på ett sådant och alla personer som bor där har otroligt många erfarenheter och bakgrunder och det blev grunden till boken. Osman berättade också att även om boken inte blivit publicerad var han stolt över att lyckat skriva en hel bok och nu när den blivit publicerad är han mycket glad över att den blivit så väl emottagen, inte bara i Storbritannien utan, i ett stort antal länder runt om i världen. 

Det finns så mycket mer att berätta kring författarsamtalet men jag stannar här. Det som dock måst sägas är att intervjuaren avslutade med en fråga om fotboll!!! Osman och moderatorn behöll diplomatiskt sina miner och kulturtanten svor tyst för sig själv, ständigt dessa sportfrågor!!!

Det är ändå stort att åter få njuta av att delta i författarsamta. Innan jag blev sjuk deltog jag i en hel del författarträffar i Stockholm och kände att jag hade en plats mitt i det. Sedan kom cancern och när jag återhämtat mig från den kom pandemin och då fanns ingen möjlighet till författarsamtal på plats på förlagen i Stockholm. Och så plötsligt anordar bokförsäljarsidan Bokus detta författarsamtal och min Saga tipsar mig om det. Detta leder till att först onsdagen i september sitter jag uppkopplad från köket på Öland och har direktkontakt med en författare från hans kök i London. Då tänker jag; där livet händer sitter en författare i sitt kök och pratar om sina böcker medan jag sitter i mitt kök i en avkrok av Sverige och lyssnar på det författaren har att säga och samtidigt tänker jag att jag är en lyckans ost!


Av Viktoria - 1 september 2021 11:31

Ikväll klockan 19:00 ska jag vara med i Bokus författarsamtal med Richard Osman. Är jag taggad? Som tusan!!! Återkommer ikväll, eller imorgon om hur det var. 


Presentation


En bokläsande statlig tjänsteman med litteraturvetarbakgrund som helst skulle vilja ha en riktig boklåda och tesalong.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards