Alla inlägg den 31 oktober 2021

Av Viktoria - 31 oktober 2021 08:59

Det är inte svårt att läsa brett, men det kan vara svårt att hitta pärlorna bland all litteratur som finns. Den enda anledningen till att jag hittade Meg Masons Sorrow and Bliss är på grund av att jag sökte på uppläsaren Emilia Fox på Nextory, en uppläsare jag funnit genom några av Agatha Christies böcker om Miss Marple. Vilken tur att jag letade efter andra böcker som Fox läst in!

Martha Friel växer upp i ett ganska disfunktionellt hem med sin något yngre lillsyster, Ingrid. Mamman är instabil, dricker för mycket och är en bohem av största mått. Pappan är den stabila punkten i flickornas liv eftersom han är jämn i sitt humör medans mamman skiftar mellan humör hela tiden. Boken börjar när Martha är vuxen, gift med Patrick som alltid står vid hennes sida, och man får som läsare följa med bakåt i tiden, till barndomen och följa Martha, Ingrid och deras familj och släkt genom åren för att slutligen hamna i nuet igen.

I tonåren drabbas Martha av något som gör att hon blir mer eller mindre apatisk och hon gömmer sig under sitt skrivbord. Till slut får pappan med henne till en läkare som snabbt konstaterar att hon har körtelfeber och skrattade berättar för Marthas pappa att det är för att hon kysst pojkar. Det är klart att det inte är körtelfeber, tänker jag som läsare och fortsätter lyssna. Marthas mående är ju något helt annat än körtelfeber! Hela sitt liv pendlar Martha i sitt mående, hon kan periodvis sköta arbete, socialt umgänge och klara av ett äktenskap. Men där emellan är hon ett vrak som först pappan och systern, med hjälp av mostern, och sedan maken Patrick tar hand om. Martha är i 30-års åldern när hon äntligen få veta vad det är för "fel" på henne, i boken kallas sjukdomen X och det blir aldrig uttalat vad det är för sjukdom. 

Sorrow and Bliss är en otroligt gripande bok, som tydligen legat på flera topplistor runt om i världen och många skriver att den är oförglömlig, jag kan bara hålla med. Jag rekommenderar den varmt. Jag har helt stannat upp i vad jag hållit på med och bara lyssnat för jag har blivit alldeles tagen av boken. 

                        Sorrow and BlissBild från förlaget

Presentation


En bokläsande statlig tjänsteman med litteraturvetarbakgrund som helst skulle vilja ha en riktig boklåda och tesalong.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards