Alla inlägg den 2 oktober 2021

Av Viktoria - 2 oktober 2021 07:55

På mycket kort tid har jag vandrat gatorna i Helsingfors genom litteraturen, först i Galanterna och nu i Den trogne läsaren av författaren Max Seeck. Jag tycker om Helsingfors, för där bor det goda vänner, och jag ser fram emot när vi åter kan resa till Helsingfors och vännerna. Men i väntan på det är jag glad att få besöka staden genom litteraturen. Denna gång i några dagar i ett våldsamt Helsingfors med återblickar till Venedig och Bel Air. 

Jessika Neimi, överkriminalkonstapel vid Helsingforspolisen, blir kallad till en av stadens finaste villor där en av landets största författares fru hittats mördad medans maken är på litteraturfestival i norra Finland. Maria Kopponen är offret och hon sitter död vid middagsbordet, uppklädd, sminkad, med nymålade naglar och ett stort leende över hela ansiktet. Det är en makaber syn som får poliserna att häpna. När Marias man Roger får beskedet om fruns död blir han inom kort skjutsad tillbaka till Helsingfors av en lokal polis men de kommer aldrig fram. Halvvägs till Helsingfors prejas de av vägen och hittas sedan brända i skogen. Det går snart upp för polisen att morden är rakt av kopierade från Roger Kopponens böcker som handlar om avrättningar av häxor i svunna tider och man förstår att det kommer att dyka upp fler lik om mördaren, eller mördarna, följer de tre böcker som Kopponen har skrivit i serien om mord på häxor. 

Det är en riktigt spännande bok! Jag har haft svårt att släppa den men den är skriven i korta kapitel som gjort att det gått att lägga den ifrån mig. Vill man ha en spännande, och ibland makaber, deckare rekommenderar jag Den trogne läsaren varmt. 


                                         Den trogne läsarenBild från förlaget 


Presentation


En bokläsande statlig tjänsteman med litteraturvetarbakgrund som helst skulle vilja ha en riktig boklåda och tesalong.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards