Alla inlägg den 9 oktober 2009

Av Viktoria - 9 oktober 2009 11:43

  

Jag har just avslutat Karin Fossums senaste deckare med Skarre och Sejer som gåtlösare. Boken är Den onda viljan som jag har lyssnat på medan jag varit ute och sprungit, cyklat eller gjort något annat som gör att jag inte kan läsa en vanlig bok. Den onda viljan handlar om de tre vännerna Filip, Jon och Axel. De har hållit ihop sedan de var små och det är Axel som är den dominanta och bestämmande i trion. Filip gör lite försök att sätta sig upp mot Axel, utan resultat, medan Jon är den som protesterar i tysthet. Boken börjar med att de tre vännerna är i en isolerad stuga över helgen och en av dem ramlar/hoppar ur en båt mitt ute på sjön och de andra två försöker inte ens rädda honom. Polisen finner det hela märkligt och nystar bakåt i de tre vännernas bakgrund och upptäcker då en annan mystisk sak de varit med om och som aldrig fått någon förklaring.

En  helt okej deckare, jag tycker att Fossum ibland är lite omständig i sitt beskrivande, det skulle kunna kortas av. Denna bok är uppbyggd på ett annorlunda sätt då man får följa både deckarna och de misstänkta ända från början, man vet vilka som är de skyldiga men inte till vad förrän en bra bit in i handlingen.

Av Viktoria - 9 oktober 2009 10:31

Att Joyce Carol Oates inte skulle få Nobelpriset var säkert som amen i kyrkan, hon är allt för läst av gemene man och Doris Lessing fick ju priset för två år sedan och även hon är välläst av "vanligt" folk. Nu blev det en annan kvinna, nämnligen den tyskrumänska Herta Muller. Jag har hört talas om henne, men aldrig läst något av henne. Om du liksom jag är lika obevandrad i hennes litteratur kan jag varmt rekommendera Dagens Nyheters kulturdel från just idag, finns även att läsa på nätet. I denna finns ett nyöversatt stycke ur hennes senaste bok Atemschaukel (Andningsgunga på svenska). Det är översatt för att vara med i tidningen idag och har rubriken Cement. Ska dock ta mig till en bokhandel i helgen, troligen Kulturbutiken, och inhandla en av hennes till svenska översatta romaner. Ska bli intressant att få ta del av ännu en Nobelpristagares författarskap.

Presentation


En bokläsande statlig tjänsteman med litteraturvetarbakgrund som helst skulle vilja ha en riktig boklåda och tesalong.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards