Direktlänk till inlägg 18 juni 2023

När ingen lyssnar

Av Viktoria - 18 juni 2023 16:00

Att jag sagt till alla jag känner att det ska läsa Tills alla dör av Diamant Salihu vet alla. Min son använde Tills alla dör i sitt gymnasiearbete och jag läste i gårdagens Dagens Nyheter, i en intervju med Diamant Salihu, att Tills alla dör har blivit "en bok för kategorin "unga pojkar som inte läser" ___ Boken har legat i topp på biblioteksutlåningen och är den mest efterfrågade på fängelserna." Det sist nämnda har min make, som under närmare ett år arbetade som kriminalvårdare, berättat för ett tag sedan. 

Nu har Salihu kommit med en ny bok, När ingen lyssnar, som är en dokumentärbok kring de krypterade chatter som fransk polis lyckades spränga och på så sätt fick tillgång till kriminellas konversation i realtid men också bakåt i tiden. Salihu har intervjuat den ansvariga åklagaren i Frankrike kring hur allt gick till, han har intervjuat tungt kriminella, både de som sitter fängslade men även de som är på fri fot och styr knarkkarteller i Sverige från Turkiet där de gömmer sig. 

Jag är inte lika tagen av När ingen lyssnar som av Tills alla dör men det är en otroligt intressant bok som jag tror många kommer att läsa och precis som jag få upp ögonen för hur enorm den golobala -och svenska knarkhandeln är. Vilka led narkotikan går i, föräldrar till de kriminella som hjälper till med förvaring av bland annat pengar, handbollstränaren som är ansvarig för att ta emot knark när det kommer till Stockholmsområdet, socialarbetaren som är partyknarkare på helgerna och unga ostraffade tjejer som säljer droger för inkomsten skull. 

Om du inte läst Tills alla dör, gör det, och läs sedan När ingen lyssnar. Jag ser fram emot fler böcker från Salihu som öppnar ögonen på många om hur samhällets baksida ser ut. 


                                                   När ingen lyssnar (inbunden)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viktoria - Tisdag 2 april 16:41

                             Bild från förlaget    Nu är det mycket länge sedan jag skrev om böcker. Det betyder inte att jag inte läser hela tiden men det har inte funnits inspiration till att skriva om det jag läser. Men NU är det dags! Det är ...

Av Viktoria - Söndag 28 jan 09:33

                                       Bild från förlaget   Fick för mig att kolla efter en deckare på Nextory och snubblade över Fjällsjön av Anna-Karing och Björn Olofsson. En välskriven deckare som utspelar sig i och kring staden där jag bruka...

Av Viktoria - Måndag 22 jan 12:13

Den åttonde boken om Sebastian Bergman och hans kollegor inom polisens Riksmord, den åttonde och sista. Det är lite vemodigt att det är slut nu och vilket slut författarna Michael Hjort och Hans Rosenfeldt lämnar läsarna med! Riksmord är på väg att...

Av Viktoria - Fredag 12 jan 09:40

                                Bild från förlaget   Till bokcirkeln denna gång var valet av bok Ett ord för blod av Faysa Idle. En bok med Faysas historia kring gängkriminaliteten i Järva, själv var hon boende i Tensta, född och uppvuxen där. En...

Av Viktoria - Söndag 7 jan 10:08

Det går trögt att läsa just nu och det har varit så sedan i augusti när min Mamma gick bort. Hjärnan är inte riktigt där jag vill. Men det går bättre och bättre.  Årets första avslutade bok är Sara Strömbergs tredje bok om den underbara journaliste...

Presentation


En bokläsande statlig tjänsteman med litteraturvetarbakgrund som helst skulle vilja ha en riktig boklåda och tesalong.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards