Direktlänk till inlägg 25 februari 2022

The Maid/Städerskan

Av Viktoria - 25 februari 2022 20:09

                                       The Maid by Nita ProseBild från förlaget     



Snubblar över böcker tycks jag ständigt göra. Min 20-åriga dotter ringde och skrattade hur mycket som helst när jag läst The Seven Husbands of Evelyn Hugo, tydligen var den en riktig snackis i influenser-kretsar, något jag inte har en aning om. Nu har jag läst The Maid och den finns även på svenska, Städerskan. Jag måste säga att titeln på svenska klingar så mycket vackrare än på svenska. 

Molly en tjej runt tjugo plus är rumsstäderska på stadens fina hotell. Hon är uppvuxen med sin mormor, mamman narkoman och pappan säkert det samma när man läser mellan raderna. När man som läsare träffar Molly är mormor död sedan närmare 9 månader och hon lever själv i den lägenhet de delat i alla år. Mormoderns rum går hon aldrig in i och varje dag när hon kommer hem talar hon med sin mormor. Hon är en ensam själ utan vänner och bekanta. På dagarna städar hon hotellrum och blir kallad öknamn av kollegor på hotellet och på kvällarna städar hon lägenheten efter ett veckoschema. Som läsare blir jag tidigt varse att Molly faller inom autismspektrat, fullfungerande med olika behov av rutiner. En dag finner hon en död man i en av sviterna och hon blir indragen på ett sätt hon aldrig kunnat tro eller förstå. Till sitt stöd har hon ett par kollegor och ena kollegans dotter som är advokat. För den naiva Molly behöver allt stöd hon kan få när hon blir inblandad i en knarkhärva, mord och bedrägeri. 

Molly ömmar jag med och allt stöd hon kan få. Men är hon verkligen den naiva personen hon verkar vara?

Tilläggas ska att Molly är tedrickare, läser Agatha Christie och älskar Colombo, en sådan tjej gillar jag! 

 
 
Cissi - Bokstunder

Cissi - Bokstunder

26 februari 2022 22:53

Tack för påminnelsen om den här boken. Jag såg den när jag gick igenom februaris boknyheter men har inte tänkt på den sen dess. Men nu hamnade den i bokhyllan på Storytel. Utifrån din beskrivning känns det också som att huvudpersonen påminner om personen i Hur mår fröken Furukura som jag tyckte om.

http://https://bokstunder.blogspot.com

 
Ingen bild

Vickes boklåda

13 mars 2022 08:18

Vad roligt att det blev en påminnelse, hoppas du tyckte om den! Och tack för boktipset i din kommentar.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viktoria - Tisdag 2 april 16:41

                             Bild från förlaget    Nu är det mycket länge sedan jag skrev om böcker. Det betyder inte att jag inte läser hela tiden men det har inte funnits inspiration till att skriva om det jag läser. Men NU är det dags! Det är ...

Av Viktoria - Söndag 28 jan 09:33

                                       Bild från förlaget   Fick för mig att kolla efter en deckare på Nextory och snubblade över Fjällsjön av Anna-Karing och Björn Olofsson. En välskriven deckare som utspelar sig i och kring staden där jag bruka...

Av Viktoria - Måndag 22 jan 12:13

Den åttonde boken om Sebastian Bergman och hans kollegor inom polisens Riksmord, den åttonde och sista. Det är lite vemodigt att det är slut nu och vilket slut författarna Michael Hjort och Hans Rosenfeldt lämnar läsarna med! Riksmord är på väg att...

Av Viktoria - Fredag 12 jan 09:40

                                Bild från förlaget   Till bokcirkeln denna gång var valet av bok Ett ord för blod av Faysa Idle. En bok med Faysas historia kring gängkriminaliteten i Järva, själv var hon boende i Tensta, född och uppvuxen där. En...

Av Viktoria - Söndag 7 jan 10:08

Det går trögt att läsa just nu och det har varit så sedan i augusti när min Mamma gick bort. Hjärnan är inte riktigt där jag vill. Men det går bättre och bättre.  Årets första avslutade bok är Sara Strömbergs tredje bok om den underbara journaliste...

Presentation


En bokläsande statlig tjänsteman med litteraturvetarbakgrund som helst skulle vilja ha en riktig boklåda och tesalong.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards