Alla inlägg den 13 december 2021

Av Viktoria - 13 december 2021 21:32

Jag vet inte riktigt vad A Good Girl's Guide to Murder kvalar in under för genre, det är inte en deckare men den löser ett fem år gammalt mord, eller två egentligen, men det är en berättelse om ett skolprojekt och berättaren är Pip Fitz-Amobi. Andie Bell blev mördad, tror man, av Sal Singh en kväll fem år tidigare. Pip är dock övertygad att det inte är Sal som är mördaren och att det är något konstigt med Andies försvinnande. Hon börjar luska i försvinnandet, eller i mordet som det troligen är, och spåren leder henne till de mest osannolika personerna i Andie's värld. Allt från kompisar via familjen till lärare. Till sin hjälp tar Pip Sal's yngre bror och tillsammans hittar de spår som polisen aldrig hittade när de gjorde en utredning av Andie's försvinnande. De ansåg att mordet på henne var löst när de hittade Sal död i skogen, enligt utredningen hade han tagit sitt liv. 

A Good Girl's Guide to murder har blivit utsedd till Storbritanniens bästa ungdomsbok 2020 och jag kan förstå varför. Jag tycker dock inte att det enbart är en ungdomsbok. 

Jag vet egentligen inte om jag rekommenderar boken, men jag tycker den är intressant utifrån att författaren har satt en tjej i övre tonåren som "hjälten" i sagan, det är inte vanligt.  Att Pip dessutom är en mycket duktig elev med goda chanser till högre studier med stipendie gör henne ännu mer intressant som huvudperson. Och hon är skarp och hon är modig, en förebild för många plugg-tjejer helt enkelt!

                                             A Good Girl's Guide to Murder (häftad)

Presentation


En bokläsande statlig tjänsteman med litteraturvetarbakgrund som helst skulle vilja ha en riktig boklåda och tesalong.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2021 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards