Direktlänk till inlägg 14 juni 2021

Kolibri

Av Viktoria - 14 juni 2021 21:16

                       KolibriBild från förlaget



Sista boken ut på Nordic Noir-kursen var Kati Hiekkapeltos Kolibri. Boken är den första i en serie av den finländska författaren. Boken är också min första av författaren och jag måste säga att jag uppskattar den väldigt mycket. Översättaren har fått det finska språket att finnas med trots att jag läser på svenska. Dessutom är huvudpersonen Anna Fektete från forna Jugoslavien och jag känner igen henne genom flera av de kollegor och vänner jag har som har samma ursprung.

Men nu är det dags att skriva om vad boken handlar om! En ung kvinna skjuts till döds med ett hagelgevär när hon är ute och springer i ett mycket välanvänt elljusspår i en mindre ort i Finland. Anna Fekete är ny på jobbet som kriminalare men har ett mycket gott rykte från sin tid som radiobils-polis i storstaden. Hon kommer hem till den ort där hon vuxit upp för att mantla en roll som kriminalpolis. Hon är bekant med staden men är främmande för sitt nya uppdrag. Till kollega får hon en medelålders, försupen rasist, Esko. Han är snabb att döma Anna och hennes ursprung och är förvånad över hennes perfekta finska. I arbetsgruppen finns en förstående chef och två andra kollegor som tycker mycket bra om Anna. Tillsammans skapar denna grupp en bra kombo och de jobbar framåt, sakta men säkert med fallet. Parallellt jobbar de med ett fall som är hedersrelaterat, det är ett ärende som är i periferin men som lyfts fram mycket tydligt genom hela boken. 

Jag slås över författarens fina syn på invandring i boken. Esko må vara rasist men han har också ett stort och varmt hjärta vilket visar sig då och då. Hans alkoholmissbruk tro jag som läsare att man kommer att få läs mer om. 

Jag är mycket positiv till att få upptäcka Hiekkapeltos författarskap och jag kommer att läsa mer av henne. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viktoria - Tisdag 2 april 16:41

                             Bild från förlaget    Nu är det mycket länge sedan jag skrev om böcker. Det betyder inte att jag inte läser hela tiden men det har inte funnits inspiration till att skriva om det jag läser. Men NU är det dags! Det är ...

Av Viktoria - Söndag 28 jan 09:33

                                       Bild från förlaget   Fick för mig att kolla efter en deckare på Nextory och snubblade över Fjällsjön av Anna-Karing och Björn Olofsson. En välskriven deckare som utspelar sig i och kring staden där jag bruka...

Av Viktoria - Måndag 22 jan 12:13

Den åttonde boken om Sebastian Bergman och hans kollegor inom polisens Riksmord, den åttonde och sista. Det är lite vemodigt att det är slut nu och vilket slut författarna Michael Hjort och Hans Rosenfeldt lämnar läsarna med! Riksmord är på väg att...

Av Viktoria - Fredag 12 jan 09:40

                                Bild från förlaget   Till bokcirkeln denna gång var valet av bok Ett ord för blod av Faysa Idle. En bok med Faysas historia kring gängkriminaliteten i Järva, själv var hon boende i Tensta, född och uppvuxen där. En...

Av Viktoria - Söndag 7 jan 10:08

Det går trögt att läsa just nu och det har varit så sedan i augusti när min Mamma gick bort. Hjärnan är inte riktigt där jag vill. Men det går bättre och bättre.  Årets första avslutade bok är Sara Strömbergs tredje bok om den underbara journaliste...

Presentation


En bokläsande statlig tjänsteman med litteraturvetarbakgrund som helst skulle vilja ha en riktig boklåda och tesalong.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards