Direktlänk till inlägg 9 april 2021

Snömannen

Av Viktoria - 9 april 2021 16:29

Av någon märklig anledning har jag aldrig läst något av Jo Nesbø, jag som ändå varit rätt hård på att läsa deckare sedan i tonåren. Till kursen jag läser skulle vi läsa Snömannen av just Nesbø och det var faktiskt den första boken som jag aldrig tidigare läst som är med i kurslitteraturen hittills, bortsett från att jag inte minns om jag tidigare läst Sjövall och Wahlöös Den vedervärdige mannen från Säffle

Det är 1980-tal i Norge när boken inleds. En pojke i nedre tonåren lämnas i en kall bil, samma dag som den första snön landat i Bergen, när hans mamma springer in för att träffa någon. Hon säger att hon ska komma tillbaka alldeles strax men blir borta ganska så länge utan att pojken vet vad hon egentligen gör. 

Flera år senare mördas några kvinnor i Bergen, just när den första snön faller. Det är kvinnor som fallit offer för en mördare och när en ökänd polis på orten plötsligt försvinner misstänks han för dåden. Flera år senare börjar mönstret upprepa sig i Oslo och polisen Harry Hole blir ansvarig för fallet. En tvär polis som beskrivs som ful men charmig. Han är mycket nitisk i sitt arbete och privat är han olyckligt kär i sin föredetta flickvän, Rakel. Rakel har gått vidare och ämnar flytta ihop med sin nya pojkvän trots att hennes son Oleg inte tycker om honom. Detta är en sorg för Harry som kastar sig djupare in i sitt arbete. Till sin hjälp i jobbet har han bland annat den unga polisen Katrine som är nyinflyttad i Oslo från Bergen. 

Det blir en vindlande utredning som Harry rätt snart ser är jakten på en seriemördare. Detta vill dock inta hans chef till en början tillstå då han anser att Harry blivit besatt av att jaga seriemördare sedan han fångat en sådan i Australien. Det visar sig att Harry har rätt och utredningen fortsätter. Varje gång en kvinna försvinner, och ibland hittas mördad, finns det en snögubbe byggd i närheten av hennes bostad. 

Jag klippte ganska snart vem mördaren var, alltid trist. Men det var så mycket sidospår och andra saker som gjorde att jag ändå läste klart boken. Snömannen är en mycket välskriven deckare som inte lämnar några lösa trådar. Läs den, det är den helt klart värd. 


                                            SnömannenBild från förlaget

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viktoria - Tisdag 2 april 16:41

                             Bild från förlaget    Nu är det mycket länge sedan jag skrev om böcker. Det betyder inte att jag inte läser hela tiden men det har inte funnits inspiration till att skriva om det jag läser. Men NU är det dags! Det är ...

Av Viktoria - Söndag 28 jan 09:33

                                       Bild från förlaget   Fick för mig att kolla efter en deckare på Nextory och snubblade över Fjällsjön av Anna-Karing och Björn Olofsson. En välskriven deckare som utspelar sig i och kring staden där jag bruka...

Av Viktoria - Måndag 22 jan 12:13

Den åttonde boken om Sebastian Bergman och hans kollegor inom polisens Riksmord, den åttonde och sista. Det är lite vemodigt att det är slut nu och vilket slut författarna Michael Hjort och Hans Rosenfeldt lämnar läsarna med! Riksmord är på väg att...

Av Viktoria - Fredag 12 jan 09:40

                                Bild från förlaget   Till bokcirkeln denna gång var valet av bok Ett ord för blod av Faysa Idle. En bok med Faysas historia kring gängkriminaliteten i Järva, själv var hon boende i Tensta, född och uppvuxen där. En...

Av Viktoria - Söndag 7 jan 10:08

Det går trögt att läsa just nu och det har varit så sedan i augusti när min Mamma gick bort. Hjärnan är inte riktigt där jag vill. Men det går bättre och bättre.  Årets första avslutade bok är Sara Strömbergs tredje bok om den underbara journaliste...

Presentation


En bokläsande statlig tjänsteman med litteraturvetarbakgrund som helst skulle vilja ha en riktig boklåda och tesalong.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2021 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards