Direktlänk till inlägg 27 mars 2021

MÄN SOM HATAR KVINNOR

Av Viktoria - 27 mars 2021 16:08

Tydligen har jag köpt Män som hatar kvinnor i februari 2007, på bokrean alltså. Då hade redan andra delen, Flickan som lekte med elden, i Stieg Larssons trilogi om Mikael Blomkvist kommit ut. Jag vet att jag slukade böckerna med hull och hår, alla tre, den tredje heter för övrigt Luftslottet som sprängdes, och jag minns också att en bekant sa till mig när jag berättade att jag köpt Män som hatar kvinnor: "Lyllos dig som inte läst den än!" Jag fattade inte vad han menade, det hade aldrig någon sagt till mig tidigare för jag har alltid varit den mest läsande i alla umgängen, när jag hade läst den förstod jag vad han menade. Jag har använt de orden många gånger när jag har hört att någon inte ännu har läst en riktigt bra bok. För det är ju så att en riktigt bra bok är inte lika bra när man läser om dem, så är det definitivt med Män som hatar kvinnor. Det är fortfarande en riktigt bra bok men jag har redan läst den, jag har sett filmatiseringen och jag har ständigt Mikael Nyqvist i huvudet när jag ser Mikael Blomkvist framför mig och alla de andra fantastiska rollprestationer var i filmatiseringen. 

Anledningen att jag läst om boken just nu är att även den hör till litteraturkursen jag läser och jag ska inte sticka under stol med att jag helt klart kommer läsa de andra två böckerna i serien så snart tid finns. 

Journalisten Mikael Blomkvist blir dömd till fängels och böter för förtal gällande en artikel han skrivit och publicerat i magasinet Millennium som han äger tillsammans med bästa vännen Erika Berger och ytterligare en person. Detta gör att han bestämmer sig för att ta en time out och i samma vända får han erbjudande om att skriva en biografi över en av Sveriges största finansfamiljer, familjen Vanger. Det är patriarkaten Henrik Vanger, nu åldrad och pensionerad, som ber Mikael göra det. Det visar sig dock att det ska vara en täckmantel för det han egentligen vill att Mikael ska forska i, Henriks då 16-åriga brorsbarnbarn, Harriet, som försvann 40 år tidigare utan att lämna ett enda spår efter sig. Till sin hjälp får Mikael Lisbeth Salander, en vansinnigt bra researcher och hacker. Ledtrådarna leder dem landet runt och även utanför Sveriges gränser. Samtidigt som de nystar i historien vad som egentligen hänt med Harriet kommer fasansfulla saker upp till ytan, sådant som ingen familj vill skylta med. 

Som jag nämnde tidigare är Män som hatar kvinnor fortfarande en riktigt bra bok! Har du inte läst den? Lyllos dig! Har du läst den, ge den gärna en omläsning det är den helt klart värd. Nu åker mitt exemplar in i bokhyllan igen så får vi se om jag plockar fram den om 14 år igen. 


                                        Män som hatar kvinnor (pocket)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viktoria - Tisdag 2 april 16:41

                             Bild från förlaget    Nu är det mycket länge sedan jag skrev om böcker. Det betyder inte att jag inte läser hela tiden men det har inte funnits inspiration till att skriva om det jag läser. Men NU är det dags! Det är ...

Av Viktoria - Söndag 28 jan 09:33

                                       Bild från förlaget   Fick för mig att kolla efter en deckare på Nextory och snubblade över Fjällsjön av Anna-Karing och Björn Olofsson. En välskriven deckare som utspelar sig i och kring staden där jag bruka...

Av Viktoria - Måndag 22 jan 12:13

Den åttonde boken om Sebastian Bergman och hans kollegor inom polisens Riksmord, den åttonde och sista. Det är lite vemodigt att det är slut nu och vilket slut författarna Michael Hjort och Hans Rosenfeldt lämnar läsarna med! Riksmord är på väg att...

Av Viktoria - Fredag 12 jan 09:40

                                Bild från förlaget   Till bokcirkeln denna gång var valet av bok Ett ord för blod av Faysa Idle. En bok med Faysas historia kring gängkriminaliteten i Järva, själv var hon boende i Tensta, född och uppvuxen där. En...

Av Viktoria - Söndag 7 jan 10:08

Det går trögt att läsa just nu och det har varit så sedan i augusti när min Mamma gick bort. Hjärnan är inte riktigt där jag vill. Men det går bättre och bättre.  Årets första avslutade bok är Sara Strömbergs tredje bok om den underbara journaliste...

Presentation


En bokläsande statlig tjänsteman med litteraturvetarbakgrund som helst skulle vilja ha en riktig boklåda och tesalong.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Mars 2021 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards