Direktlänk till inlägg 22 mars 2021

Mördare utan ansikte

Av Viktoria - 22 mars 2021 15:34

Jag får återknyta bekantskaper mest hela tiden nu för tiden. Det har varit Christer Wijk, paret Bure, fröken Smilla och flera andra, nu senast är det Kurt Wallender jag hängt med i ett blåsigt Ystad i Mördare utan ansikte, även den boken till kursen jag läser. 

Jag minns att jag gillade böckerna om Wallander av Henning Mankell när det begav sig, bäst var Steget efter. Jag måste säga att jag fortfarnde gillar Wallander, ser dock Rolf Lassgård framför mig när jag läser boken då jag anser att han gjorde en förträfflig rolltolkning av den något överviktiga skånepolisen. 

En blåsig natt kan en äldre man på landet inte sova, han vankar oroligt runt i sovrummet och får en känsla av att något inte stämmer i granngården. Det visar sig att han rätt för i granngårdens sovrum ligger grannarna, Maria och Johannes Lövgren svårt misshandlade, mannen är död men kvinnan lever fortfarande och tas till sjukhus och polisen hoppas att hon ska överleva och kunna peka ut gärningsmännen. Man är övertygad om att det är flera gärningsmän på grund av det grova våld de gamla paret har utsatts för. Det enda Maria yttrar innan även hon avlider är: "Utlänningar". Strax efter att det kommit ut i pressen så brinner en flyktingförläggning på den skånska slätten. 

Det blir en långdragen utredning för Wallander och hans kollegor. De måste dessutom avsätta resurser för att utreda de främlingsfientliga brott som sker parallellt med mordutredningen. 

Jag blir mörkrädd när jag läser om den främlingsfientlighet som fanns i Sverige, och kanske särskilt i vissa kommuner i Skåne, tidigt 1990-tal när Mördare utan ansikte skrevs och kan onekligen dra paralleller till dagen samhälle, närmare 30 år senare. 

Om du redan läst Mördare utan ansikte, läs den igen, det är den värd, om du inte än läst Mankells böcker så passa på nu för de finns i nyutgåva hos Leopard förlag


                                                  Mördare utan ansikte

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viktoria - Tisdag 2 april 16:41

                             Bild från förlaget    Nu är det mycket länge sedan jag skrev om böcker. Det betyder inte att jag inte läser hela tiden men det har inte funnits inspiration till att skriva om det jag läser. Men NU är det dags! Det är ...

Av Viktoria - Söndag 28 jan 09:33

                                       Bild från förlaget   Fick för mig att kolla efter en deckare på Nextory och snubblade över Fjällsjön av Anna-Karing och Björn Olofsson. En välskriven deckare som utspelar sig i och kring staden där jag bruka...

Av Viktoria - Måndag 22 jan 12:13

Den åttonde boken om Sebastian Bergman och hans kollegor inom polisens Riksmord, den åttonde och sista. Det är lite vemodigt att det är slut nu och vilket slut författarna Michael Hjort och Hans Rosenfeldt lämnar läsarna med! Riksmord är på väg att...

Av Viktoria - Fredag 12 jan 09:40

                                Bild från förlaget   Till bokcirkeln denna gång var valet av bok Ett ord för blod av Faysa Idle. En bok med Faysas historia kring gängkriminaliteten i Järva, själv var hon boende i Tensta, född och uppvuxen där. En...

Av Viktoria - Söndag 7 jan 10:08

Det går trögt att läsa just nu och det har varit så sedan i augusti när min Mamma gick bort. Hjärnan är inte riktigt där jag vill. Men det går bättre och bättre.  Årets första avslutade bok är Sara Strömbergs tredje bok om den underbara journaliste...

Presentation


En bokläsande statlig tjänsteman med litteraturvetarbakgrund som helst skulle vilja ha en riktig boklåda och tesalong.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Mars 2021 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards