Direktlänk till inlägg 24 oktober 2020

Spöket på Canterville

Av Viktoria - 24 oktober 2020 08:23

För flera år sedan köpte jag Oscar Wildes Spöket på Canterville för att läsa högt för barnen kring Alla Helgona. Vi började men fick sluta ett par sidor in i boken då sonen, idag 16 år, tyckte att det kändes alldeles för läskigt. Sedan blev den stående i bokhyllan alldeles oläst och bortglömd. En dokumentär om Oscar Wilde på SVT-play, som jag såg tidigare i veckan, gjorde att jag letade fram Spöket på Canterville igår kväll och började läsa. 

På Canterville finns spöket Sir Simon som satt skräck i sin släkt i flera hundra år. Slottet säljs i slutet av 1800-talet till den amerikanska familjen Otis och i köpeavtalet ingår alla inventarier, inklusiver spöket. Det blir en ny era för spöket för att istället för att skrämma de som bor i slottet blir spöket skrämt från vettet av familjen Otis tvillingpojkar. Dessutom ber Mr. Otis spöket att använda en flaska med sololja för att smörja de kjedjor spöket använder för att försöka skrämma slottets invånare. Spöket blir stukat och vet inte vad han ska göra för att vara den som skräms igen. 

Wilde skriver med glimten i ögat och lyfter fram styrkan i den unga kvinnan, i det här fallet dottern i familjen Otis, Virginia. 

Aldrig läst något av Oscar Wilde? Gör det! Han har ett underbart sätt att skriva oavsett vad han skriver. Tidigare i livet har jag läst mycket av honom och jag drömmer om att få se Dorian Grays porträtt på en scen i Londons West End. 

Min upplaga av Spöket på Canterville är en för ungdomar, men det är samma bok som en upplaga för vuxna. 

Här är länken till dokumentären på SVT-play, väl värd att se: https://www.svtplay.se/video/25850852/oscar-wilde


             Omslagsbild: Spöket på CantervilleBild från förlaget

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viktoria - Tisdag 2 april 16:41

                             Bild från förlaget    Nu är det mycket länge sedan jag skrev om böcker. Det betyder inte att jag inte läser hela tiden men det har inte funnits inspiration till att skriva om det jag läser. Men NU är det dags! Det är ...

Av Viktoria - Söndag 28 jan 09:33

                                       Bild från förlaget   Fick för mig att kolla efter en deckare på Nextory och snubblade över Fjällsjön av Anna-Karing och Björn Olofsson. En välskriven deckare som utspelar sig i och kring staden där jag bruka...

Av Viktoria - Måndag 22 jan 12:13

Den åttonde boken om Sebastian Bergman och hans kollegor inom polisens Riksmord, den åttonde och sista. Det är lite vemodigt att det är slut nu och vilket slut författarna Michael Hjort och Hans Rosenfeldt lämnar läsarna med! Riksmord är på väg att...

Av Viktoria - Fredag 12 jan 09:40

                                Bild från förlaget   Till bokcirkeln denna gång var valet av bok Ett ord för blod av Faysa Idle. En bok med Faysas historia kring gängkriminaliteten i Järva, själv var hon boende i Tensta, född och uppvuxen där. En...

Av Viktoria - Söndag 7 jan 10:08

Det går trögt att läsa just nu och det har varit så sedan i augusti när min Mamma gick bort. Hjärnan är inte riktigt där jag vill. Men det går bättre och bättre.  Årets första avslutade bok är Sara Strömbergs tredje bok om den underbara journaliste...

Presentation


En bokläsande statlig tjänsteman med litteraturvetarbakgrund som helst skulle vilja ha en riktig boklåda och tesalong.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards