Alla inlägg den 9 oktober 2020

Av Viktoria - 9 oktober 2020 15:19

Ibland får jag lust att lyssna på brittiska feel good-böcker. De ger inget men det är lite småputtrigt och jag kan himla lite med ögonen åt att vissa är helt osannolika. Just nu behöver jag litteratur där jag inte behöver tänka, bara ta emot. Jag har just avslutat Summer at the Kindness Café av Victoria Walters och kan konstatera att det var en riktig feel goodare. Abbie har just fått lämna sitt arbete på en välrenommerad PR-byrå i London och flyr till sin syster, Louise, som bor i en småstad en bit från London. Redan första dagen träffar hon Ezther från Ungern som kommit med sin dotter för att hitta sin bortgågna mans mamma. Det är starten på en vänskap som tar Abbie igenom sommaren hos sin syster Louise. De tre tjejerna blir omedelbart bästisar och redan första veckan får Abbie ett arbete på det lokala slottet, som ovandlats till hotell. Hon ska tillsammans med ägaren förvandla hotellet till sin forna glans. Louise jobbar som sjuksköterska på barnavdelningen och Ezther får arbete på det loka caféet tillika stadens samlingspunt, Brew. Uppstår det kärlek? Ja! Hittar Ezther sin svärmor? Ja! Blir allt superlyckat? Ja!


Förr kallades detta kiosklitteratur och hade betydligt sämre anseende än när genren döptes om till Feel good. Det känns okej, lite slisk har ingen dött av!


                                        Summer at the Kindness Cafe

Presentation


En bokläsande statlig tjänsteman med litteraturvetarbakgrund som helst skulle vilja ha en riktig boklåda och tesalong.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2020 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards