Direktlänk till inlägg 30 augusti 2020

KLUBBEN

Av Viktoria - 30 augusti 2020 17:25

                                      KlubbenBild från förlaget


För någon månad sedan, eller två, läste jag ut Klubben av Matilda Gustavsson. Den har undertiteln En undersökning och det är precis vad den är. Matilda Gustavsson vann stora journalistpriset för sitt reportage, publicerat i Dagens Nyheter, om den så kallade Kulturprofilen. Namnet på Kulturprofilen läckte snart ut i media och plötsligt var Katarina Frostenssons makes namn på allas läppar, Jean-Claude Arnault. Han som ständigt varit bakgrunden av den Svenska Akademien, där Frostensson var en av de aderton, och ett stort namn i Sveriges kulturvärld. Arnault hade tillsammans med sin hustru skapat Forum, en kulturell scen i en källare i Vasastan, Klubben även kallad. Där fick kultureliten i Sverige inom alla konstformer ta plats och i centrum stod Arnault själv. Gustavsson har intervjuat ett flertal kvinnor som vittnar om de sexuella övergrepp de blivit utsatta för av Arnault. De historier kvinnorna vittnar om, och som vissa sedemera drar tillbaka av rädsla vad som ska hända med dem, är fasansfulla. De vittnar om att de blivit drogade och våldtagna av Arnault, att han var steril så han inte behövde använda skydd, den manipulativa sidan hos honom när de valt att inte träffa honom igen och lögnerna, lögnerna, lögnerna.  Vem han egentligen var och var han kom ifrån är ständigt skiftande i hans berättelser om sig sjäv för kvinnorna. Gustavsson hittar hans rätta bakgrund i Frankrike, där han är ett intet. Ingen vet vem han är förutom det som spreds över världen i samband med att han åtalades för vissa av de övergrepp han begått. 

Gustavsson skriver också om konstnärer som blivit utnyttjade av paret Frostensson/Arnault, konstverk som försvunnit från Forum när de ska hämtas efter en avslutad utställning och om outbetalda gage som de blivit lovade. 

Jag läste Klubben i omgångar. Jag orkade inte läsa om det som kvinnorna utsatts för och som Frostensson tycks ha varit medveten om men blundat. Jag lider med Sara Danius som Ständig sekreterar för Svenska Akademien och allt hon fick utstå under tiden när allt om Arnault rullades upp. Det stödet hon fick av flera av det aderton men också de hård ord hon fick utstå från bland annat Horace Engdahl. 

Som läsare får man också läsa om författarens oro och känslor kring det hon upptäcker, får höra och hennes ångest innan reportaget släpps. Mycket intressant och vilken kvinna!

Jag vet att jag varit sen att läsa Klubben, men jag säger bara: Läs den.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viktoria - Tisdag 2 april 16:41

                             Bild från förlaget    Nu är det mycket länge sedan jag skrev om böcker. Det betyder inte att jag inte läser hela tiden men det har inte funnits inspiration till att skriva om det jag läser. Men NU är det dags! Det är ...

Av Viktoria - Söndag 28 jan 09:33

                                       Bild från förlaget   Fick för mig att kolla efter en deckare på Nextory och snubblade över Fjällsjön av Anna-Karing och Björn Olofsson. En välskriven deckare som utspelar sig i och kring staden där jag bruka...

Av Viktoria - Måndag 22 jan 12:13

Den åttonde boken om Sebastian Bergman och hans kollegor inom polisens Riksmord, den åttonde och sista. Det är lite vemodigt att det är slut nu och vilket slut författarna Michael Hjort och Hans Rosenfeldt lämnar läsarna med! Riksmord är på väg att...

Av Viktoria - Fredag 12 jan 09:40

                                Bild från förlaget   Till bokcirkeln denna gång var valet av bok Ett ord för blod av Faysa Idle. En bok med Faysas historia kring gängkriminaliteten i Järva, själv var hon boende i Tensta, född och uppvuxen där. En...

Av Viktoria - Söndag 7 jan 10:08

Det går trögt att läsa just nu och det har varit så sedan i augusti när min Mamma gick bort. Hjärnan är inte riktigt där jag vill. Men det går bättre och bättre.  Årets första avslutade bok är Sara Strömbergs tredje bok om den underbara journaliste...

Presentation


En bokläsande statlig tjänsteman med litteraturvetarbakgrund som helst skulle vilja ha en riktig boklåda och tesalong.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards