Alla inlägg den 8 augusti 2020

Av Viktoria - 8 augusti 2020 14:32

Jag har läst många av Peter May´s deckare och såg fram emot att läsa Runaway. Men den tog sig som inte till en början och jag har lagt ifrån mig den två gånger men sedan tagit vid där jag slutade läsa och inte varit säker på om jag ska läsa klart eller ej. Vilken tur att jag läste klart den! Och när jag hade ungefär 50 sidor kvar slog det mig att det inte var en deckare av May jag höll på att läsa utan en roman, en spänningsroman. Skrattade gott när jag kom på det efter att nästan vara klar med boken. 

Fem killar från Glasgow bestämmer sig våren 1965 att rymma hemifrån, en har hoppat av skolan, en har blivit relegerad, en hatar att familjen är Jehovasvittnen och tvingar honom knacka dörr vareviga helg, en får stryk hemma varenda dag och den fjärde är mycket hårt hållen hemma. Det de har gemensamt är att de spelar i samma band och de har en stor dröm om att slå igenom som musiker. De får tag i en van som de packar full med sina instrument och så beger de sig söderut mot London. På vägen råkar de ut för det ena missödet efter det andra och värst är det när de ska rädda en av grabbarnas kusin från den man hon rymt hemifrån med och nu lever instängd hos i Leeds. De får med sig henne, Rachel, efter mycket besvär och färden fortsätter mot London. Men när de väl kommer fram vet de inte vad de ska ta sig till. De får dock kontakt med Dr. Robert som har vida kontakter inom kändisvärlden och genom honom hittar de husrum och försörjning, inte alls så som de tänkt sig men ändå en försörjning.

50 år senare, 2015, får man följa tre av de fem grabbarna tillsammans med den enes barnbarn när de gör samma tripp en gång till, från Glasgow till London via Leeds. En av dem är döende och ska promt tillbaka till London för att lösa en gåta de lämnade efter sig när de 1965 lämnade London hals över huvud för att ta sig tillbaka till Glasgow. 

Det är en roman om stark vänskap, drömmar, olika bakgrund och framtid. Samtidigt är det en historia som jag som läsare vill ska gå framåt och jag vill veta vad som händer. Att slutet är oväntat är grädden på moset och när jag slog igen Runaway hade jag tårar i ögonen. 

Jag vet inte om den finns på svenska men läs den på engelska om du kan annars kommer den nog på svenska när som helst, May´s böcker översätts flitigt till svenska. 


                                      RunawayBild från författarens hemsida

Presentation


En bokläsande statlig tjänsteman med litteraturvetarbakgrund som helst skulle vilja ha en riktig boklåda och tesalong.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards