Alla inlägg den 15 augusti 2020

Av Viktoria - 15 augusti 2020 21:38

Jag har läst alla Keplers böcker om Joona Linna och hans kollega Saga Bauer och bok två att ta tag i ur högen var Lazarus. Och jag kommer aldrig mer att läsa någon bok i samma serie. Anledningen är att det är för brutalt för mig, det finns ingen anledning att så ingående beskriva hur någon slås ihjäl. Jag läste dock färdigt boken men med ett skeptiskt öga. Till exempel så känns det som att ärkeskurken har återuppstått från det döda för att de ska kunna mjölka ut lite till ur kassakon Joona Linna och hans kollegor. 

Iallafall handlar Lazarus om jakten på Linnas ärkefiende Jurek Walter, som Saga Bauer sköt ihjäl i förra boken, eller iallafall tror man som läsare det precis som Saga själv. Så är dock inte fallet, han lever i allra högsta grad och har rekryterat en kompanjon kallad Bävern. Bävern är otroligt våldsam och lyder minsta vink från Jurek. Joona får ta sig till ett skyddat ställe tillsammans med sin dotter, som nu studerar i Paris, för att gömma sig för Jurek och Bävern. Under tiden fortsätter hans kollegor i Stockholm att leta efter Jurek och finner vissa ledtrådar men hittar inte den verkliga lösningen. 

Ja, det är spännande då och då. Ja, jag läste färdigt för att få veta vad som händer. Ja, det är en välskriven bok om man ser till språket. Men trots allt detta kan jag inte rekommendera boken för jag förstår inte det överdrivna våldet som skrivs om i parti och minut. 


                                                     Lazarus (pocket)

Av Viktoria - 15 augusti 2020 21:25

Semester är lika med läsa böcker som ligger på hög. Först ut blev Kallbrand av Cilla & Rolf Börjlind som stått i bokhyllan länge och jag vet inte riktigt varför jag inte tagit tag i och läst den. Jag gillar ju Stilton, Minken, Oliva, Mette och alla de andra och jag gillar paret Börjlinds språk. 

En tidig morgon sprängs en familj i luften i en villaförort till Stockholm. Man arbetar utifrån att frun i familjen är åklagare och att de är ett hatbrott mot henne som drabbar hela familjen. Mette blir ledande utredare med bland andra Olivia i sitt team. Det är Mettes sista fall innan pensionen och hon känner att hon jobbar mot klockan, hon vill inte gå i pension och åka på trädgårdsresor med maken Mårten. De finner snart en skyldig person till dådet och denne döms men varken Oliva eller Mette känner sig säkra på att den dömde inet är den skyldige. De fortsätter nysta i fallet och detta leder till att de hittar pedofili och män som i sina höga positioner gör vad som helst för att komma undan. 

Samtidigt är Tom Stilton på retreat i Thailand tillsammans med sin Luna. Han blir där kontaktad av en svensk kvinna som ber honom leta reda på en man som hon har en bild på men inte vet vem det är. Hon talar inte om varför hon vill ha fram hans identitet men lovar Tom en stor summa pengar om han hittar mannen. 

Det är en mycket bra deckare att läsa utan större tankeverksamhet. Jag ska läsa senaste boken om gänget kring Mette och Stilton som kom ut häromdagen, Fruset guld, hoppas att den är lika bra!


                                             Kallbrand (inbunden)Bild från förlaget

Presentation


En bokläsande statlig tjänsteman med litteraturvetarbakgrund som helst skulle vilja ha en riktig boklåda och tesalong.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards