Alla inlägg den 13 mars 2019

Av Viktoria - 13 mars 2019 06:48

Min första deckarupplevelse var Kung Liljekonvalj av dungen av Maria Lang. Jag var i tidiga tonåren och fastnade där och då för pusseldeckare och som ni, som brukar läsa mina inlägg vet, är jag helt såld på Agatha Christie men har även börjat läsa om Maria Langs fina deckare. Nu har jag dock läst en nyskriven deckare i 50-tals miljö, En sax i hjärtat, av Marie Bengts. 

1957 åker Hannah Lönn till den lilla byn Eneby i Smålands inland för att ta hand om sin faster, Lilly, som stukat foten. Hanna arbetar som sömmerska och modeskapare i Stockholm, dock mest det först nämnda och hon drömmer att hon ska slå igenom som modeskaperska. Hannah tror att hon ska få en långsam och tråkig vistelse i Eneby men upptäcker snart hur fel hon har då hon och fastern hittar en av damerna i byn mördad med en sax i hjärtat. Det är upptakten till hur Hannah ger sig tusan på att lösa mordet till ansvariga kriminalassistentens förtret, men också nöjdhet. Hannah får veta att det händer mer i den lilla byn än någon kunnat ana; otrohet, hembränneri, olaglig fosterfördrivning och så vidare. 

Jag tycker om en Sax i hjärtat, den var seg i början men tog sig mer och mer. Igår ville jag inte annat än att få läsa så att jag fick upplösningen. 

Gillar man pusseldeckare rekommenderas En sax i hjärtat varmt. Dessutom kommer Bengts ut med ytterligare en deckare om Hannah Lönn i juni, Döden klär i domino, det skvallrar förlagets hemsida om. Den ska jag definitivt läsa när den kommer. 


                                          En sax i hjärtatBild från förlaget 

Presentation


En bokläsande statlig tjänsteman med litteraturvetarbakgrund som helst skulle vilja ha en riktig boklåda och tesalong.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards