Alla inlägg den 14 november 2021

Av Viktoria - 14 november 2021 10:46

                            The Man Who Died TwiceBild från förlaget


Jag fastnade totalt för Richard Osmans första bok Thursday Murder Club och skrattade gott och njöt av läsningen. Jag beställde genast uppföljaren, The Man Who Died Twice, för att få fortsätta umgås med de fyra vännerna i Torsdagsmordklubben, Elizabeth, Joyce, Ron och Ibrahim. Det tog ett tag innan boken kom, det tog ett tag att komma in i boken och jag var inte lika frälst som i första boken om gänget. Men The Man Who Died Twice tar sig och nu när jag är klar är det onekligen lite tomt. 

Denna gång får Elizabeth ett brev från en föredetta kollega, och äkta make, Douglas. Han har under ett uppdrag i tjänsten, underrättelsetjänsten, stulit diamanter för 20 miljoner pund och lever nu i skyddat boende med en agent som personskydd. Han vill ha Elizabeths hjälp att komma undan med sitt byte. I samma veva blir Ibrahim rånad och svårt misshandlad av en småskurk utan samvete. Detta gör att vännerna får två uppdrag samtidigt; hitta Ibrahims förövare OCH hjälpa, eller stjälpa, Douglas och hans diamanter. Samtidigt händer det en massa annat runt omkring de fyra vännerna, poliserna, Donna och Chris, de som kommer in för att skydda Douglas från underrättelsetjänsten och mer där till. 

Boken är helt klart värd att läsa, jag skrattar gott flera gånger åt dråpligheterna som händer. Till exempel när Joyce ska fixa ett Instagramkonto och försöker med flera olika namn men alla är upptagna tills hon kommer på namnet GreatJoy69 och inte kan förstå hur många som skickar privata meddelanden till henne, eller hur hon ska läsa dem. 

En tredje är på gång och självklart kommer jag att läsa den också och hoppas på att den blir bättre än The Man Who Died Twice, som ändå inte var dålig. 


Presentation


En bokläsande statlig tjänsteman med litteraturvetarbakgrund som helst skulle vilja ha en riktig boklåda och tesalong.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards