Direktlänk till inlägg 7 augusti 2021

SKUGGLILJAN

Av Viktoria - 7 augusti 2021 16:23

Andra delen i Johanna Mos serie Ölandsbrotten, Skuggliljan, är vassare än föregångaren Nattsångaren. Det är en fördel att läsa böcker i en serie tätt för att ha känslan av tidigare bok med sig och känna skillnaden.

Det har gått några månader sedan den förra boken utspelade sig och det har varit sommar och semester. En semester Hanna Duncker ägnat åt att ytrenovera sitt hus och läsa polisutredningen gällande det mord hennes far avtjänat ett långt fängelsestraff för. Hon kommer tillbaka till jobbet i augusti för att genast kastas in ett fall med en försvunnen pappa och hans son, Thomas och Hugo. Thomas fru har kommit hem från en resa till Göteborg och väntar på stationen i Kalmar på sin man och son men de kommer inte. När hon tagit sig hem till huset på Öland, Södra Möckleby (en by nära Alby där jag har mitt hus!!!)  finns inte maken och sonen där heller och hon blir orolig och gör en polisanmälan morgonen efter. Det blir Hanna och hennes kollegors jobb att söka efter de försvunna och spåren leder dem vitt och brett över södra Öland. Varför har Thomas döljt att han har en vuxen dotter för sin fru? Och vad har han egentligen för hemlighet han pysslar med på sidan om? 

Missing people kopplas in och bland de som ansluter sig för att hjälpa till finns några suspekta typer, har de något med det hela att göra? Och Hannas oro över det pappan suttit inne för gör att hon inte kan fokusera helt och fullt på sitt ordinarie arbete, vad är det egentligen som hänt?

Jag tycker att Skuggliljan är mer genomtänkt och välskriven än Nattsångaren och Mo har utvecklat personerna i boken mer, inte konstigt eftersom det är bok två men ändå blir det bättre och bättre. Nu ser jag fram emot att del tre ska släppas även om det dröjer ett tag med tanke på att Skuggliljan publicerades i juni. Ska nog ta och passa på att läsa Mos tidigare deckare i väntan på nästa Ölandsbrott . 

Även Skuggliljan har jag haft ynnesten att få åtnjuta i solen på södra Öland, det bästa stället att läsa att läsa böcker som utspelar sig på Öland på. 


                                    SkuggliljanBild från förlaget

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viktoria - Tisdag 2 april 16:41

                             Bild från förlaget    Nu är det mycket länge sedan jag skrev om böcker. Det betyder inte att jag inte läser hela tiden men det har inte funnits inspiration till att skriva om det jag läser. Men NU är det dags! Det är ...

Av Viktoria - Söndag 28 jan 09:33

                                       Bild från förlaget   Fick för mig att kolla efter en deckare på Nextory och snubblade över Fjällsjön av Anna-Karing och Björn Olofsson. En välskriven deckare som utspelar sig i och kring staden där jag bruka...

Av Viktoria - Måndag 22 jan 12:13

Den åttonde boken om Sebastian Bergman och hans kollegor inom polisens Riksmord, den åttonde och sista. Det är lite vemodigt att det är slut nu och vilket slut författarna Michael Hjort och Hans Rosenfeldt lämnar läsarna med! Riksmord är på väg att...

Av Viktoria - Fredag 12 jan 09:40

                                Bild från förlaget   Till bokcirkeln denna gång var valet av bok Ett ord för blod av Faysa Idle. En bok med Faysas historia kring gängkriminaliteten i Järva, själv var hon boende i Tensta, född och uppvuxen där. En...

Av Viktoria - Söndag 7 jan 10:08

Det går trögt att läsa just nu och det har varit så sedan i augusti när min Mamma gick bort. Hjärnan är inte riktigt där jag vill. Men det går bättre och bättre.  Årets första avslutade bok är Sara Strömbergs tredje bok om den underbara journaliste...

Presentation


En bokläsande statlig tjänsteman med litteraturvetarbakgrund som helst skulle vilja ha en riktig boklåda och tesalong.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards