Alla inlägg den 17 augusti 2021

Av Viktoria - 17 augusti 2021 20:42

Det är inte ofta jag skrattar högt när jag sitter och läser men det har jag sannerligen gjort de sista dagarna då jag läst The Thursday Murder Club av Richard Osman. Vilken härlig bok! Kanske är det en deckare men mest något annat. 

På ett +65-boende i Kent i England bor bland annat fyra personer mellan sjuttio och åttio. De har tillsammans en klubb som tittar på gamla ouppklarade mord. Klubben startades av Penny som pensionerad polis och som tagit kopior av flera fall som är ouppklarade, bara för säkerhets skull. Dessa gamla fall har hon presenterat för sina vänner Elizabeth, med ett mycket speciellt förflutet, Ibrahim, terapeut som fortfarande har vissa patienter och Ron, tidigare politiskt aktiv och med ett brinnande hjärta för det han tror på och står för. När man som läsare kommer in i handlingen ligger Penny för döden och den övriga trion tar istället in den nyinflyttade Joyce i sin grupp. Joyce är pensionerad sjuksköterska och har stor kunskap kring det mesta. Denna kvartett blir plötsligt indragna i ett nytt mord som sker i närheten av dem och det blir en rejäl nöt att knäcka för gänget. Inte nog med att de håller på löser det mordet så får de ännu ett mord, som de dessutom är på plats när det sker. De är kluriga, smarta och har ett oändligt tålamod. Dessutom har Elizabeth tjänster att kräva in här och där vilket gör att deras utredningar går framåt. De får också med sig två poliser i sin jakt som än motvilligt då och då förser kvartetten med information.

Det är en mycket underhållande bok! Jag rekommenderar denna bok varmt! Jag vill att vi ska ha den i min bokcirkel och jag har rekommenderat min kära mor den till sin bokcirkel som de är ett gäng i ett +55-boende som har. Jag har läst den på engelska men den finns även på svenska med titeln Torsdagsmordklubben. 

Nu väntar jag på fortsättningen som är på gång vilken dag som helst. 


                      The Thursday Murder ClubBild från förlaget


Presentation


En bokläsande statlig tjänsteman med litteraturvetarbakgrund som helst skulle vilja ha en riktig boklåda och tesalong.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards