Direktlänk till inlägg 4 augusti 2021

THE NIGHT GATE

Av Viktoria - 4 augusti 2021 07:01

                                                 The                          Night GateBild från författarens hemsida



Peter May gillar jag ju starkt. Nu har jag läst den sista, eller kanske den senaste, boken i hans serie om Enzo Macleod, The Night Gate

Det har gått några år sedan boken innan The Night Gate, Cast Iron,  utspelar sig. Enzo är flera år äldre och har lagt av med jobbet som forensiker och lever ett pensionärsliv tillsammans med hustrun och den tioåriga sonen och är oerhört påverkad av den pågående pandemin. 

Ett lik hittas i en liten by under ett nedfallet träd. Liket är skjutet genom huvudet och har definintivt legat där många år. Detta gör att Enzo blir kontaktad av en forna kollega som vill att Enzo ska ta en titt på "graven" och hjälpa polisen med fallet. Samtidigt som Enzo är på plats i byn har ett nytt mord just upptäckts och Enzo blir ombedd att hjälpa till även med det fallet. Således har han plötsligt ett mycket gammalt fall och ett helt färskt fall att utreda. Att dessa två mord ska ha ett samband verkar helt omöjligt, men det har de. 

Parallellt med den nutida berättelsen om Enzo och hans utredning, familjeliv och pandemin finns en historia om den unga Georgette Pignal som under andra världskriget får i uppdrag av General Charles de Gaulle att vakta världens kändaste målning från att hamna i händerna på nazisterna. Det är Mona Lisa Georgette får i uppdrag att vakta med sitt liv för att hon inte ska hamna i händerna på Hitler eller Göring, som båda är mycket intresserade att få Mona Lisa som sitt praktverk. Detta gör att Georgette under andra världskriget följer målningen från lager till lager vartefter Louvren bestämmer att deras verk ska flyttas för att undgå bombningar. 

The Night Gate är spännande och otroligt välskriven, vilket jag tycker alla May's böcker är. Jag känner mig alltid lite mer allmänbildad när jag avslutat en av hans böcker, vilket är roligt då det faktiskt är deckare han skriver. Att pandemin får ha en roll i boken gör att även det kommer vara en allmänbildande grej när läsare om flera år läser denna bok. 

May's böcker om Enzo Macleod kommer ut på svenska vart efter och har du inte läst dem än rekommenderar jag dem alla! 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viktoria - Tisdag 2 april 16:41

                             Bild från förlaget    Nu är det mycket länge sedan jag skrev om böcker. Det betyder inte att jag inte läser hela tiden men det har inte funnits inspiration till att skriva om det jag läser. Men NU är det dags! Det är ...

Av Viktoria - Söndag 28 jan 09:33

                                       Bild från förlaget   Fick för mig att kolla efter en deckare på Nextory och snubblade över Fjällsjön av Anna-Karing och Björn Olofsson. En välskriven deckare som utspelar sig i och kring staden där jag bruka...

Av Viktoria - Måndag 22 jan 12:13

Den åttonde boken om Sebastian Bergman och hans kollegor inom polisens Riksmord, den åttonde och sista. Det är lite vemodigt att det är slut nu och vilket slut författarna Michael Hjort och Hans Rosenfeldt lämnar läsarna med! Riksmord är på väg att...

Av Viktoria - Fredag 12 jan 09:40

                                Bild från förlaget   Till bokcirkeln denna gång var valet av bok Ett ord för blod av Faysa Idle. En bok med Faysas historia kring gängkriminaliteten i Järva, själv var hon boende i Tensta, född och uppvuxen där. En...

Av Viktoria - Söndag 7 jan 10:08

Det går trögt att läsa just nu och det har varit så sedan i augusti när min Mamma gick bort. Hjärnan är inte riktigt där jag vill. Men det går bättre och bättre.  Årets första avslutade bok är Sara Strömbergs tredje bok om den underbara journaliste...

Presentation


En bokläsande statlig tjänsteman med litteraturvetarbakgrund som helst skulle vilja ha en riktig boklåda och tesalong.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards