Direktlänk till inlägg 27 maj 2021

Vinterstaden

Av Viktoria - 27 maj 2021 07:00

För flera år sedan läste jag Arnaldur Indriðasons böcker om den buttre kommissarien Erelendur och hans medarbetare som lever och verkar i Reykjavik. När nu sista momentet i min kurs håller på har jag fått återuppta bekantskapen med Erlendur och de andra, en angenäm bekantskap! Boken jag läst är Vinterstaden som är del fem i serien. 

En vinande kall januarieftermiddag hittas en liten pojke mördad i ett höghusområde. Helt ensam ligger han fastfrusen i marken medan snön viner framför hans oseende ögon. Erlendur blir kallad till platsen och påverkas av den lilla pojkens död, det tar honom tillbaka till hans egen barndom då hans bror försvann i bergen på östra Island. 

Pojken, som visar sig heta Elías, har en mamma med ursprung från Thailand och man misstänker att det är ett mord med rasistisk bakgrund. Det är under den misstanken mordet utreds och på den skola Elías gått finns det lärare med öppna rasistiska åsikter vilket leder till att misstankarna riktas mot just de personerna. Spåren leder också till en sedan tidigare känd knarklangare som säger sig vara helt ovetande men nämner, som i förbigående, något om en gammal pedofil som han sett stryka runt i området där Elías bor.

Mitt under utredningen försvinner Elías äldre halvbror Niran och man misstänker att även han bragts om livet på grund av sitt ursprung. 

Vinterstaden är en  mycket välskriven bok, precis som alla andra av Indriðason, som jag rekommenderar varmt. 

 

              Omslagsbild: VinterstadenBild från förlaget

 
 
Lisbeth @ The Content Reader

Lisbeth @ The Content Reader

27 maj 2021 09:13

Älskar Indridasons böcker. Alltid intressant historia bakom morden.

http://https://thecontentreader.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viktoria - Tisdag 2 april 16:41

                             Bild från förlaget    Nu är det mycket länge sedan jag skrev om böcker. Det betyder inte att jag inte läser hela tiden men det har inte funnits inspiration till att skriva om det jag läser. Men NU är det dags! Det är ...

Av Viktoria - Söndag 28 jan 09:33

                                       Bild från förlaget   Fick för mig att kolla efter en deckare på Nextory och snubblade över Fjällsjön av Anna-Karing och Björn Olofsson. En välskriven deckare som utspelar sig i och kring staden där jag bruka...

Av Viktoria - Måndag 22 jan 12:13

Den åttonde boken om Sebastian Bergman och hans kollegor inom polisens Riksmord, den åttonde och sista. Det är lite vemodigt att det är slut nu och vilket slut författarna Michael Hjort och Hans Rosenfeldt lämnar läsarna med! Riksmord är på väg att...

Av Viktoria - Fredag 12 jan 09:40

                                Bild från förlaget   Till bokcirkeln denna gång var valet av bok Ett ord för blod av Faysa Idle. En bok med Faysas historia kring gängkriminaliteten i Järva, själv var hon boende i Tensta, född och uppvuxen där. En...

Av Viktoria - Söndag 7 jan 10:08

Det går trögt att läsa just nu och det har varit så sedan i augusti när min Mamma gick bort. Hjärnan är inte riktigt där jag vill. Men det går bättre och bättre.  Årets första avslutade bok är Sara Strömbergs tredje bok om den underbara journaliste...

Presentation


En bokläsande statlig tjänsteman med litteraturvetarbakgrund som helst skulle vilja ha en riktig boklåda och tesalong.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2021 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards