Alla inlägg den 12 december 2019

Av Viktoria - 12 december 2019 16:08

Jag slängde mig över Vi for upp med mor när Jag for ner till bror var slut, det var ett bra val! Jag blev inte besviken över fortsättningen på den fantastiska Jag for ner till bror. Den här gången far syskonen Jana och Bror norrut för att begrava sin mor i hennes hemby, Kukkojärvi. Syskonen undrar var de kommit när de kliver in kyrkan för att närvara vid modrens begravning och kyrkan är fylld av kvinnor klädda sjalett. Det visar sig att Kukkojärvi är centralorten för en sorts kristen sekt där kvinnorna är gammeldagsklädda, männen alltid bär kostym och singlar, och särskilt kvinnliga singlar, är inte tillåtet. Man ska vara gift och tillhöra församlingen. Man ska ha många barn och lyssna på pastor Silas. Det blir lite Knutbykänsla över det hela, det finns till och med en kristen skola i byn. Den är mycket noga med att följa läroplanen men i alla ämen och i allt ska jesus och bibeln finnas med. 

Givetvis blir Jana och Bror kvar i Kukkojärvi och Bror blir frälst. Det är en vindlande historia där Jana är centralgestalten. Hon spjärnar emot med näbbar och klor för att inte församlingen ska sätta klorna i henne medans bror fastnar i deras nät och vill lämna sitt gamla liv, inklusive flickvännen. Jana vägrar att lämna Kukkojärvi utan Bror. Givetvis trasslar Jana in sig i ett förhållande med en ny man, kusinen Jussi, samtidigt som hon inte kan sluta tänka på John. Det är rörigt i Janas liv och som läsare upplever jag henne självdestruktiv. Men hon hankar sig fram, fixar det mesta, bryter ihop och kommer igen. Och man får följa med Jana och Bror tillbaka till barndomen och deras sadistiska far och blundande mor. Jag lider med dem och hur de blir behandlade av pappan och hur mamman tittar bort. 

Men fortfarande är jag såld på Karin Smirnoffs språk, det lever i mig även när jag läst klart. Det är annorlunda och så vackert: Vi blev sittandes i soffan jussi och jag. Jag satt under hans arm med kinden mot hans hjärtslag och tänkte på döden. Hur nära den varit. Hur nära livet vi varit. Jag smälter över ett så vacker språk. 

Läs både Jag for ner till bror och Vi for upp med mor och njut. I april kommer del tre om syskonen, Sen for jag hem,  och det ser jag fram emot med glädje och lässug. 

                                           Vi for upp med morBild från förlaget 


Presentation


En bokläsande statlig tjänsteman med litteraturvetarbakgrund som helst skulle vilja ha en riktig boklåda och tesalong.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards