Alla inlägg den 24 mars 2012

Av Viktoria - 24 mars 2012 10:11

I min brevlåda låg en dag två bilderböcker. Då mina barn börjar bli lite för stora för bilderböcker bestämde jag mig för att fråga barnens gamla dagis, fantastiska Föräldrakooperativet Båtsman, om jag kunde få komma och läsa de två böckerna för barnen där. Det fick jag! Sagt och gjort tog jag med mig Emma AdBåges Sven käkar mat och Thomas och Anna-Clara Tidholms Nilla och jag och åkte till Båtsman förra fredagen. Tyvärr var barnaskaran just denna fredag ganska liten. Men tre härliga barn, föreståndare Elias och pappaLinus var där och lyssnade på böckerna.

 

Båda böckerna gick hem i den lilla barnaskaran men Sven käkar mat var den som var mest populär, kanske för de mycket färgglada och detaljerade bilderna. En av tjejerna tyckte att den var så här intressant:

 

Den mest talföra av de tre barnen ville att jag skulle ta en bild av henne och Nilla och jag för det var fina flickor på framsidan, det gjorde jag:  

 

Betyget för de två böckerna blev således gott även om Sven käkar mat var mest populär. Jag vill dock tillägga det min dotter Saga 10 år skrev om böckerna när hon läst dem:

I början tycker den blonda flickan, Ida, mycket illa om Nilla. I slutet blir de vänner. Nilla ska flytta till Kalifornien och Ida blir mycket ledsen. Nilla ger Ida sin hund så hon skall ha någon att leka med. (Om Nilla och jag)


Den är mycket rolig och fantasifull. Sven är en rolig kille som verkar mycket påhittig. (Om Sven käkar mat)


Tack Elias och Båtsman för att jag fick komma!

Av Viktoria - 24 mars 2012 10:00

Den ena läser så det står härliga till och bara längtar efter att få del tre och fyra i Narnia-serien och vittjar brevlådan fem gånger om dagen i hopp om att finna det efterlängtade bokpaketet.

 

Den andra skriver så det står härliga till just nu. Glädjen över att ha lärt sig ljuda fram ord och kunna alla bokstäver leder till lappar med ord på överallt. I hans skolväska hittade jag imorse en liten bok han skrivit i skolan med bilder ur Max potta men med Albins egen berättelse till.

 

Framsidan av den lilla boken.

 

Första uppslaget.


Det är inte utan att en litteraturmamma blir extra stolt över sina gullisar. Tilläggas ska att Nise i Albins lilla bok är mina föräldrars hund Nisse.

Presentation


En bokläsande statlig tjänsteman med litteraturvetarbakgrund som helst skulle vilja ha en riktig boklåda och tesalong.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards