Direktlänk till inlägg 26 januari 2023

Fem små grisar

Av Viktoria - 26 januari 2023 20:49

Jag avundas fortfarande min man och mina barn (läs ungdomar) som fortfarande inte läst Agatha Christie. Själv slukar jag dem lika glupskt som mina kannor med te, läser om och om igen. Vissa mer sällan än andra. 

Fem små grisar en sådan bok. Jag tänker att den inte är något vidare värst men när jag läser den igen ser jag Christies storhet! 

Konstnären Amyas Crale målar frenetiskt sin modell Elsa samtidigt som han bedyrar henne sin kärlek trots att han är gift och de är på han och hans frus lantställe. Att Crale är en kvinnokarl vet alla i hans bekantskapskrets, inklusive hans fru Caroline, men att han skulle kurtisera en av sin flammor i hemmet samtidig som frun, dottern och den unga svägerskan är hemma är osannolikt. Eller är frågan alla ställer sig efter att Crale hittats död och frun fälls för mordet. 

Närmare 20 år efter händelsen ber Amyas och Carolines dotter, Carla, Poirot att titta på fallet då hon betvilar sin mammas skuld. En kallt fall som gör att Poirot tvingas ta kontakt med gamla vänner och Elsa för att få ett svar på Carlas fråga. 

Fem små grisar är en riktigt bra bok! Som så många andra titlar har Christie använt en barnramsa till titeln. Dessutom är titeln en direkt översättning från originaltiteln Five little Pigs.

Lyllos er som ännu inte läst Fem små grisar eller andra av Christies verk, ni har något stort att se fram emot. Min upplaga av boken har jag, enligt min egen anteckning när den köptes, inhandlats 19910314 på Domus bokhandel. Att Domus hade en bokhandel har jag helt glömt men det blev en fin påminnelse. 


                                                      Fem små grisar. | Christie, Agatha: | Bokbörsen

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viktoria - Tisdag 2 april 16:41

                             Bild från förlaget    Nu är det mycket länge sedan jag skrev om böcker. Det betyder inte att jag inte läser hela tiden men det har inte funnits inspiration till att skriva om det jag läser. Men NU är det dags! Det är ...

Av Viktoria - Söndag 28 jan 09:33

                                       Bild från förlaget   Fick för mig att kolla efter en deckare på Nextory och snubblade över Fjällsjön av Anna-Karing och Björn Olofsson. En välskriven deckare som utspelar sig i och kring staden där jag bruka...

Av Viktoria - Måndag 22 jan 12:13

Den åttonde boken om Sebastian Bergman och hans kollegor inom polisens Riksmord, den åttonde och sista. Det är lite vemodigt att det är slut nu och vilket slut författarna Michael Hjort och Hans Rosenfeldt lämnar läsarna med! Riksmord är på väg att...

Av Viktoria - Fredag 12 jan 09:40

                                Bild från förlaget   Till bokcirkeln denna gång var valet av bok Ett ord för blod av Faysa Idle. En bok med Faysas historia kring gängkriminaliteten i Järva, själv var hon boende i Tensta, född och uppvuxen där. En...

Av Viktoria - Söndag 7 jan 10:08

Det går trögt att läsa just nu och det har varit så sedan i augusti när min Mamma gick bort. Hjärnan är inte riktigt där jag vill. Men det går bättre och bättre.  Årets första avslutade bok är Sara Strömbergs tredje bok om den underbara journaliste...

Presentation


En bokläsande statlig tjänsteman med litteraturvetarbakgrund som helst skulle vilja ha en riktig boklåda och tesalong.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards