Direktlänk till inlägg 26 december 2022

Strangeways to Oldham och White Christmas with a Wobbly Knee

Av Viktoria - 26 december 2022 08:14

                                     Strangeways to Oldham (Belchester Chronicles #1)            


Min kompis Catarina har bott många år i Manchester och i Oldham som ligger ett par mil från Manchester i sin ungdom. Dit har hon tagit med mig flera gånger så när jag snubblade över Strangeways to Oldham var jag tvungen att läsa boken och meddelade glatt Catarina vad jag hittat. Hon svarade skrattande att Strangeway är ett fängelse i Oldham! Det gjorde mig ännu mer lockande att börja läsa boken som handlar om den åldrande Lady Amanda Golightly som bor ensam i sitt stora hus med enbart den trogne butlern Beecham som sin hjälp. Hon är helt såld på cocktails och har hållt traditionen vid liv att dricka cocktails varje dag. Vid ett besök på ett ålderdomshem träffar hon sin gamle vän Hugo Cholmondley-Crichton-Crump och snubblar samtidigt över ett mord. Hon ser till att Hugo får flytta hem till henne och installerar honom på nedervåningen då han har svårt att gå, samtidigt stjäl hon ett cocktailglas från den mördade mannens sängbord. Det ska hon ha för att övertyga polisen om att det inte var en naturlig död utan mord, det går så där varför hon själv börjar nysta i brottet. Det är en rolig bok! Amanda som styr och ställer hej vilt med allt och alla, hon är inte van att få ett nej och hon är definitivt inte som en åldrande dam i allt hon gör. Självklart löser hon brottet och är rätt självgod över det. 

 

Det visade sig att det Strangeways to Oldham var första boken i en planerad serie och det redan fanns en del två, White Christmas with a Wobbly Knee, som dessutom visade sig vara en bok med jultema. Den här gången har Lady Manda kommit på att hon ska börja tjäna pengar på att visa upp sitt speciella hus och planerar första visningen för vänner och bekanta på annandag jul. Visningen ska vara en show off för att de ska sprida detta till sina vänner och bekanta och på så sätt ska verksamheten komma i rullning. Under förfriskningarna efter visningen dör en av gästerna och Lady Manda har ytterligare ett mord att utreda, till sin glädje. Hennes metoder att utreda mord är mycket okonventionella men effektiva till polisens förtret. 

Underhållande? Ja! Vill jag läsa mer om Lady Manda och hennes vän Hugo och butlern? Ja! Dessutom visar det sig att titlarna är ju drinkar! Strangeways to Oldham, White Christmas och Wobbly Knee blandas alla flitigt i böckerna. Catarina, hon ska bjudas på ett par Strangeways to Oldham vid lämpligt tillfälle! 

 

                                                         

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viktoria - Tisdag 2 april 16:41

                             Bild från förlaget    Nu är det mycket länge sedan jag skrev om böcker. Det betyder inte att jag inte läser hela tiden men det har inte funnits inspiration till att skriva om det jag läser. Men NU är det dags! Det är ...

Av Viktoria - Söndag 28 jan 09:33

                                       Bild från förlaget   Fick för mig att kolla efter en deckare på Nextory och snubblade över Fjällsjön av Anna-Karing och Björn Olofsson. En välskriven deckare som utspelar sig i och kring staden där jag bruka...

Av Viktoria - Måndag 22 jan 12:13

Den åttonde boken om Sebastian Bergman och hans kollegor inom polisens Riksmord, den åttonde och sista. Det är lite vemodigt att det är slut nu och vilket slut författarna Michael Hjort och Hans Rosenfeldt lämnar läsarna med! Riksmord är på väg att...

Av Viktoria - Fredag 12 jan 09:40

                                Bild från förlaget   Till bokcirkeln denna gång var valet av bok Ett ord för blod av Faysa Idle. En bok med Faysas historia kring gängkriminaliteten i Järva, själv var hon boende i Tensta, född och uppvuxen där. En...

Av Viktoria - Söndag 7 jan 10:08

Det går trögt att läsa just nu och det har varit så sedan i augusti när min Mamma gick bort. Hjärnan är inte riktigt där jag vill. Men det går bättre och bättre.  Årets första avslutade bok är Sara Strömbergs tredje bok om den underbara journaliste...

Presentation


En bokläsande statlig tjänsteman med litteraturvetarbakgrund som helst skulle vilja ha en riktig boklåda och tesalong.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards