Alla inlägg den 13 november 2022

Av Viktoria - 13 november 2022 17:06

Less kan de bli som ständigt hör mig rekommendera Diamant Salihus Tills alla dör, nu kommer de bli ännu mer less på mig när jag kommer att rekommendera Evin Cetins Mitt ibland oss som hon skrivit tillsammans med Jens Liljestrand. 

Det skjuts unga killar runt om i dagens Sverige, inte bara i storstäderna utan överallt bland annat här i Eskilstuna där man sköt mitt på dagen i en lekpark. Gängkriminaliteten som växer och blir mer och mer hänsynslös, den skriver Cetin om. Cetin som arbetat som målsägarbiträde i många år och mött familjerna till de skjutna ungdomarna, till och med nästan barn, och som inte orkade längre och la advokatkarriären på hyllan för att skriva Mitt ibland oss. Hon vill skildra gängkriminaliteten genom de kriminellas berättelser och har därför intervjuat de killar som är gängkriminella. Om deras väg in i kriminalitet, deras värvning av barn för att utföra ärenden åt dem, deras utanförskap och deras känslor. Hon har intervjuat en kille på flykt och som gömmer sig utomlands. Hon har intervjuat de tjejer som finns kring gängen och hur de utnyttjas för att hjälpa till med knarkaffärerna. 

Det är en bok med flera historier och ändå är de så lika varandra, lika förskräckliga och sorgliga. Den synism ett par av de hon intervjuar har, den sorg någon av dem har och skammen inför mamma som försökt och försökt få sonen på bättre tankar. 

Läs Mitt ibland oss och har du inte läst Tills alla dör så läs den också. Detta är aktuella böcker som visar det som sker mitt ibland oss just nu. 



                                             Mitt ibland oss (inbunden)Bild från förlaget 

Presentation


En bokläsande statlig tjänsteman med litteraturvetarbakgrund som helst skulle vilja ha en riktig boklåda och tesalong.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards