Direktlänk till inlägg 17 maj 2022

Läsning/lyssning och ett filmtips

Av Viktoria - 17 maj 2022 07:10

                              Strandhotellet                       Murder at Archly Manor


Det är ju lätt att tro att jag inte läser eller lyssnar på några böcker när jag inte skriver om några, men så är det inte. Jag tänkte att jag kör en sammanfattning av de senast lästa böckerna. 


Jag har läst ut alla böcker i serien Mord i Falsterbo och har fått skrattat gott tillsammans med Egon, Ragnar, Mårten och de andra. Det är som härliga att hänga med.

Strandhotellet

Turisten

Livräddaren

Hotellgästen

Som tur är kommer det en ny bok i serien nu i maj, Sommarfesten. 


Sen har jag trillat över en serie deckare som utspelas i 1920-talets London med omnejd i överklassens salonger och gods. Det är en kvinnlig mysterielösare, Olive Belgrave, som är på jakt efter ett jobb efter att hennes pappa spekulerat bort hennes pengar i en oseriös affär. Det blir hennes faster som ger henne det första uppdraget att lösa mordet på dotterns fästman. Det är småputtriga böcker som är väl värda att ta till sig. Hittills har jag läst tre av böckerna med Olive som huvudperson: 

Murder at Archly Manor

Murder att Blackburn Hall

The Egyptian Antiquities Murder


Och givetvis strömmar Agatha Christies böcker i mina öron om kvällarna, men det är ju inget nytt. Just nu är det Ordeal by Innocence. 


På tal om Agatha Christie vill jag passa på att tipsa om filmatiseringen av Crooked House som finns att se på Netflix, en riktigt bra filmatisering av en mycket bra bok. Dessutom är imponerande Glenn Close en av huvudrollsinnehavarna. 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viktoria - Tisdag 2 april 16:41

                             Bild från förlaget    Nu är det mycket länge sedan jag skrev om böcker. Det betyder inte att jag inte läser hela tiden men det har inte funnits inspiration till att skriva om det jag läser. Men NU är det dags! Det är ...

Av Viktoria - Söndag 28 jan 09:33

                                       Bild från förlaget   Fick för mig att kolla efter en deckare på Nextory och snubblade över Fjällsjön av Anna-Karing och Björn Olofsson. En välskriven deckare som utspelar sig i och kring staden där jag bruka...

Av Viktoria - Måndag 22 jan 12:13

Den åttonde boken om Sebastian Bergman och hans kollegor inom polisens Riksmord, den åttonde och sista. Det är lite vemodigt att det är slut nu och vilket slut författarna Michael Hjort och Hans Rosenfeldt lämnar läsarna med! Riksmord är på väg att...

Av Viktoria - Fredag 12 jan 09:40

                                Bild från förlaget   Till bokcirkeln denna gång var valet av bok Ett ord för blod av Faysa Idle. En bok med Faysas historia kring gängkriminaliteten i Järva, själv var hon boende i Tensta, född och uppvuxen där. En...

Av Viktoria - Söndag 7 jan 10:08

Det går trögt att läsa just nu och det har varit så sedan i augusti när min Mamma gick bort. Hjärnan är inte riktigt där jag vill. Men det går bättre och bättre.  Årets första avslutade bok är Sara Strömbergs tredje bok om den underbara journaliste...

Presentation


En bokläsande statlig tjänsteman med litteraturvetarbakgrund som helst skulle vilja ha en riktig boklåda och tesalong.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards