Alla inlägg den 19 mars 2020

Av Viktoria - 19 mars 2020 17:48

Jag läser Elin Perssons bok De afghanska sönerna med en blandning av tjock i halsen, leende, värme, oro och kärlek. Sommaren 2018 gick jag och en vän en skrivarkurs på Eskilstuna Folkhögskola, en vecka i skrivandets tecken. På samma kurs gick Elin och hon läste för oss bitar ur sitt liv som boendestödjare på ett HVB-hem för ensamkommande flyktingbarn. Det var otroligt gripande och jag kunde dra paralleller till min mans arbete på just ett HVB-hem för ensamkommande flyktingar och de pojkar som plötsligt satt hemma på vår kökssoffa efter att det blivit 18 år och flyttat vidare. 

De afghanska pojkarna handlar om tre pojkar, för de är inte mer än pojkar, på en mindre ort i Sverige, ensamkommande flyktingbarn som de kallas. Alla med en flykt från hemlandet genom berg, över vatten till Sverige, längst upp i norr i Europa. Det är Ahmed, Zaher och Hamid. Tre pojkar utan anhöriga i världen, kanske lever deras anhöriga, kanske inte, de vet inte. De lär sig svenska, går i skolan, följer de svenska sederna och samtidigt sina egna. De åker till Migrationsverket för att bli åldersbestämda, få besked om uppehållstillstånd eller inte. 

Det är en otrolig varm bok Elin har skrivit om en tung, tung verklighet. Ett ögonkast in i flyktingars vardag. 

Samma vecka som vi gick skrivarkursen fyllde en av "mina" afghanpojkar 18 år och fick besked att han samma dag, den dag han fyllde och de hade planerat fest på boendet, infinna sig på Migrationverkets förvar söder ut. Jag minns hur jag grät mot Carinas axel och kände mig fullkomligt maktlös. Det ordnade sig, han fick uppehållstillstånd och studerar idag på Komvux. Men för alla går det inte lika bra, det är för de barnen/ungdomarna mitt hjärta blöder och jag känner en oerhörd tacksamhet för att jag är född i Sverige och mina barn också. Det kunde vara mina barn som var ensamkommande någonstans långt, långt borta utan att jag visste om de levde eller ej. 

Läs Elin Perssons De afghanska sönerna, det är viktigt bok när det blåser främlingsfientliga vindar över Sverige och över Europa. 


                                        De afghanska sönernaBild från förlaget

Presentation


En bokläsande statlig tjänsteman med litteraturvetarbakgrund som helst skulle vilja ha en riktig boklåda och tesalong.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards