Alla inlägg den 7 december 2017

Av Viktoria - 7 december 2017 16:34

Jag ska börja med att säga att jag måste åka till Vasa! För efter att ha läst Mikaela Nykvist bok Rök i fjärran är jag otroligt nyfiken på Vasa och dess omgivningar. Rök i fjärran är författarens debutbok och handlar om den stadsbranden i Wasa 1852 och händelsernas centrum finns Elna, skomakardottern, Amalia, handelsmandottern, och Alfred bondsonen. När Wasa står i lågor flyr hela stadens befolkning och de mest osannolika möten sker. Amalia som hela dagarna lever i tristess och lathet tillsammans med sin ogifta faster Francesca i faderns hus i Wasa, Elna som jobbar som piga för att dra in pengar till sin familj som består av Elna, två systrar och hennes far och Alfred som är bondsonen som ska ta över fädernegården en bit utanför Wasa. Det är till hans gård i byn Runsor bland andra Elna och Amalia hamnar tillsammans med Amalias faster och Elnas syster. Amalia upptäcker snart att hon är överflödig för att hon inte har någon som helst kunskap eller erfarenhet av arbete i kök och på en gård. Elna däremot finner snabbt sin plats som hjälpsam i köket och i skördearbetet. Alfred i sin tur har fått två unga vackra flickor i sitt hus och blir omedelbart betuttad i överklassflickan Amalia medans Elna slänger lystna blickar efter Alfred. Det är upptakten till denna mycket fina skildring över vad som kan hända när en kris uppstår. Alla i Wasa står utan bostad och Elna och hennes familj har turen att få tillfälligt tak över huvud hos Karlssons i Runsor. Det är en skildring över oro över vad som ska hända, var staden Wasa ska byggas upp och vardaglivet på 1800-talet. 

Jag är glad att jag fått möjligheten att läsa denna bok som jag fått från författaren som precis som jag är bokbloggare och litteraturintresserad. Jag är imponerad av hennes skrivande som hon gjort parallellt med sitt ordinare arbete och allt annat i livet. Hon flaggar dessutom om att det kommer en fortsättning på Rök i fjärran och den ser jag fram emot. 

                              Bok och bild från författaren


Presentation


En bokläsande statlig tjänsteman med litteraturvetarbakgrund som helst skulle vilja ha en riktig boklåda och tesalong.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards