Direktlänk till inlägg 13 april 2013

ROV

Av Viktoria - 13 april 2013 07:34



                                                  Rov



Att falla för böcker på bokrean har jag erfarit är allt för lätt. Men de sista åren har jag behärskat mig för bokhyllorna hemma bångnar trots att jag ständigt rensar och ger bort. Men, nu kom men, i år föll jag för en bok som är en deckare, eller kanske mer än thriller-Rov. Rov är skriven av den brittiska författaren S.J Bolton och boken utspelar sig på Shetlandsöarna och jag tror att det var det som lockade mig. Jag har aldrig tidigare läst en bok som utspelar sig på de karga Shetlandsöarna, ytterst i Storbritannien.

Tora kommer från det bördiga England och har flyttat till Shetlandsöarna tillsammans med sin make som är född och uppvuxen på öarna. Boken inleds med att Tora har hyrt en liten grävmaskin för att gräva en grav till sin häst som precis har dött. Hon bor i ett hus omgivet av torvjord och ämnar begrava sin häst i närheten av hagen där hästarna går. Det blir dock inte som hon tänkt för graven hon gräver för att begrava sin häst är redan en grav. Hon hittar kroppen av en ung kvinna som är inlindad i linnetyg och perfekt bevarad och inser snabbt att det inte är ett arkeologiskt fynd. Under obduktionen upptäcker man att kvinnans hjärta är urskuret, att hon har tre runor inristad i huden, från svanken och uppåt. Samma runor som återfinns över hela Shetlandsöarna efter norrmännens härjningar under vikingatiden. Hon har även nyligen fött barn och detta gör att Tora inte kan släppa fallet med kvinnan hon hittat. Tora själv är nämnligen förlossningsläkare och känner en dragning till fallet. Hennes intresse av liket leder henne runt hela Shetlandsöarna och till slut vet hon inte vem hon kan lita på, varken sin man eller den lokala polisen törs hon tro på. Och vad är det som händer i hennes hus? Och med hennes man? Och hur är det egentligen med hennes chef? Frågetecknen hopar sig.

Rov är en välberättad thriller som kryper under skinnet på läsaren. Bolton blandar skrock med verklighet och tekniskt arbete och gör det bra. När man tror att upplösningen är nära, eller till och med klar, händer det något nytt som för handlingen och upplösningen vidare. Människor tror att de något de inte är och agerar som om de vore "gud fader själv". Dessutom är det en hisnande beskrivning av Shetlandsöarna. Helt klart en läsvärd bok om man inte är allt för räddhågsen.



 
 
boksnoken

boksnoken

20 april 2013 19:35

Jag läste också den här för ett litet tag sen (efter att den stått i bokhyllan ett bra tag) och gillade den!

http://boksnoken.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viktoria - Tisdag 2 april 16:41

                             Bild från förlaget    Nu är det mycket länge sedan jag skrev om böcker. Det betyder inte att jag inte läser hela tiden men det har inte funnits inspiration till att skriva om det jag läser. Men NU är det dags! Det är ...

Av Viktoria - Söndag 28 jan 09:33

                                       Bild från förlaget   Fick för mig att kolla efter en deckare på Nextory och snubblade över Fjällsjön av Anna-Karing och Björn Olofsson. En välskriven deckare som utspelar sig i och kring staden där jag bruka...

Av Viktoria - Måndag 22 jan 12:13

Den åttonde boken om Sebastian Bergman och hans kollegor inom polisens Riksmord, den åttonde och sista. Det är lite vemodigt att det är slut nu och vilket slut författarna Michael Hjort och Hans Rosenfeldt lämnar läsarna med! Riksmord är på väg att...

Av Viktoria - Fredag 12 jan 09:40

                                Bild från förlaget   Till bokcirkeln denna gång var valet av bok Ett ord för blod av Faysa Idle. En bok med Faysas historia kring gängkriminaliteten i Järva, själv var hon boende i Tensta, född och uppvuxen där. En...

Av Viktoria - Söndag 7 jan 10:08

Det går trögt att läsa just nu och det har varit så sedan i augusti när min Mamma gick bort. Hjärnan är inte riktigt där jag vill. Men det går bättre och bättre.  Årets första avslutade bok är Sara Strömbergs tredje bok om den underbara journaliste...

Presentation


En bokläsande statlig tjänsteman med litteraturvetarbakgrund som helst skulle vilja ha en riktig boklåda och tesalong.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards