Alla inlägg den 6 december 2011

Av Viktoria - 6 december 2011 19:58

Bokcirkeln jag är med i bestämde sig för att läsa Maria Ernestams Kleopatras kam då författaren är på besök här i Eskilstuna just ikväll. Jag hade inte möjlighet att gå men jag har istället avslutat Kleopatras kam inför bokcirkeln imorgonkväll. Jag har inte läst något av Ernestam tidigare och jag ska villigt erkänna att jag inte var helt imponerad de första hundra sidorna. Men sen tog boken sig, både i handling och i språk. Ernestam bjuder på en udda historia om de tre vännerna Mari, Anna och Fredrik som tillsammans startar firma Kleopatras kam, företaget som löser dina problem. Föga anar de att de ganska snart ska bli kontaktade av en kvinna som ber dem mörda hennes man. Det är upptakten till romanen som gör avstamp i nutiden och på ett udda café på Söder i Stockholm och som gör resor bak i tiden till de tre huvudpersonernas barndomar och tidigare liv. Det är ganska hemska historier som tidvis rullas upp. Boken bjuder på flera överraskningar och tar vändningar som är mycket oväntade. Språket är vackert då och då och personerna mycket levande. Ja, jag gillar faktiskt Kleopatras kam fast jag var skeptisk i början.

                                                  Kleopatras kam

Presentation


En bokläsande statlig tjänsteman med litteraturvetarbakgrund som helst skulle vilja ha en riktig boklåda och tesalong.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards