Direktlänk till inlägg 6 november 2011

Höstlov

Av Viktoria - 6 november 2011 15:12

Trots att det har varit höstlov hela veckan för mig och jag idag är inne på min nionde lediga dag så har jag inte läst en enda rad. Eller det har jag, men inte skönlitterärt, jag har läst kurslitteratur vilket inte är särskilt upphetsande. Men det har ett syfte. Jag läste dock en novell ur en deckarnovellsamling på jobbet innan lovet. Novellen var Sällskapsdamen av Agatha Christie. Enligt förordet till novellsamlingen var det första gången den publicerades på svenska, men jag har tidigare läst den på engelska någonstans. Den handlar iallafall om en kvinna som drunknar dagen efter ankomsten till Kanarieöarna. Kvinnan badar tillsammans med sin sällskapsdam som enligt vittnen försöker rädda kvinnan, utan resultat. På platsen finns dock ett annat engelskt sällskap med bland annat en läkare. Läkaren anar oråd och luskar ut sanningen till drunkningen. Det är sedan denna läkare som berättar historian en kulen höstkväll på den engelska landsbygden och ber de som finns med i rummet att lista ut vad som egentligen hände. I sällskapet finns Miss Marple och det är hon som listar ut vad som hänt. En mycket bra skriven novell som har det Christie bara har, trots att det är i novellformat.

 
 
Lisa

Lisa

10 november 2011 15:23

Hej!
Tack för Book, jättebra tidning - gillar verkligen att det är bokutdrag med! Tack så hemskt mycket för att du skickade den till mig :) Kramen

http://pantalaimoneandbooks.wordpress.com

 
Vicke

Vicke

10 november 2011 15:29

Det var så lite! Det var ju bara bra att jag visste att du ville ha den. Nu får vi bara vänta på nummer två så att jag kan stå och hänga på Järnvägsstationen här i Eskilstuna för att norpa åt mig ett par exemplar innan tåget går och jag blir kvar.

http://vickesboklada.bloggagratis.se

 
Lisa

Lisa

10 november 2011 18:49

Haha, det låter bra det :) Jag ska iof åka tåg vid jul tror jag, vi får se vem av oss som åker först och norpar åt sig paret :)

http://pantalaimoneandbooks.wordpress.com

 
Vicke

Vicke

13 november 2011 08:24

Det blir som en liten bytesprenumeration :-)

http://vickesboklada.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viktoria - Tisdag 2 april 16:41

                             Bild från förlaget    Nu är det mycket länge sedan jag skrev om böcker. Det betyder inte att jag inte läser hela tiden men det har inte funnits inspiration till att skriva om det jag läser. Men NU är det dags! Det är ...

Av Viktoria - Söndag 28 jan 09:33

                                       Bild från förlaget   Fick för mig att kolla efter en deckare på Nextory och snubblade över Fjällsjön av Anna-Karing och Björn Olofsson. En välskriven deckare som utspelar sig i och kring staden där jag bruka...

Av Viktoria - Måndag 22 jan 12:13

Den åttonde boken om Sebastian Bergman och hans kollegor inom polisens Riksmord, den åttonde och sista. Det är lite vemodigt att det är slut nu och vilket slut författarna Michael Hjort och Hans Rosenfeldt lämnar läsarna med! Riksmord är på väg att...

Av Viktoria - Fredag 12 jan 09:40

                                Bild från förlaget   Till bokcirkeln denna gång var valet av bok Ett ord för blod av Faysa Idle. En bok med Faysas historia kring gängkriminaliteten i Järva, själv var hon boende i Tensta, född och uppvuxen där. En...

Av Viktoria - Söndag 7 jan 10:08

Det går trögt att läsa just nu och det har varit så sedan i augusti när min Mamma gick bort. Hjärnan är inte riktigt där jag vill. Men det går bättre och bättre.  Årets första avslutade bok är Sara Strömbergs tredje bok om den underbara journaliste...

Presentation


En bokläsande statlig tjänsteman med litteraturvetarbakgrund som helst skulle vilja ha en riktig boklåda och tesalong.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards