Direktlänk till inlägg 28 maj 2011

Flickan med snö i håret

Av Viktoria - 28 maj 2011 16:47

Jag har just avslutat Flickan med snö i håret av Ninni Schulman. Det är en deckare som jag i början var rätt kritisk emot, jag tyckte texten kändes staplande och replikerna konstlade. Men jag ändrade helt uppfattning när jag kom lite längre in i boken. Flickan med snö i håret är en mycket bra deckare som handlar om journalisten Magdalena Hansson som efter en uppslitande skilsmässa tar med sig sonen Nils och flyttar hem till sin barndomsstad Hagfors i Värmland. Hon har fått jobb som lokalreporter på Länstidningen och är inställd på att skriva artiklar om syjuntor, dagisteatrar och PRO-evenemang. Så blir det inte. Ganska omgående försvinner en sextonårig flicka från sitt hem under nyårsafton och den lokala polisen, med poliserna Petra och Christer i förgrunden, får fullt upp med att försöka hitta flickan. Magdalena följer spaningarna och skriver artiklar om skallgångkjedja och förälrarnas sorg. Plötsligt hittas liket av en ung flicka i en jordkällare. Flickan är skjuten med ett skott i huvudet och är naken och alla undrar om det är den försvunna flickan de hittat. Magdalena får hjälp av en fotograf i Karlstad att ta bilder till sina artiklar om sökandet efter mördaren. Mitt under arbetet med artiklarna springer hon av misstag på en misstänkt bordell i ett rivningshus i Hagfors och kan inte lämna det scoopet därhän.

Flickan med snö i håret är en spännande deckare som bitvis är mycket svår att lägga ifrån sig. Författaren har varit journalist på Expressen och då går genast mina tankar till en annan deckarförfattare som har sin bakgrund i kvällspressen, Liza Marklund. Till skillnad från Marklund har Schulman ett bra språk, inte det slaskiga som Marklund använder och det är stort plus för mig.

Läs denna bok om du vill ha en spännande deckare som sällskap!

 

 
 
boksnoken

boksnoken

29 maj 2011 15:42

Jag tyckte också jättemycket om den här!

http://boksnoken.wordpress.com

 
milla

milla

5 juni 2011 11:30

Har precis beställt den boken. Ser fram emot att läsa den

http://millashalsoblogg.blogspot.com

 
milla

milla

17 september 2011 18:38

Nu har jag läst den jätte bra skrev lite om den på bloggen om du vill läsa
Ha en skön helg

http://millashalsoblogg.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viktoria - Tisdag 2 april 16:41

                             Bild från förlaget    Nu är det mycket länge sedan jag skrev om böcker. Det betyder inte att jag inte läser hela tiden men det har inte funnits inspiration till att skriva om det jag läser. Men NU är det dags! Det är ...

Av Viktoria - Söndag 28 jan 09:33

                                       Bild från förlaget   Fick för mig att kolla efter en deckare på Nextory och snubblade över Fjällsjön av Anna-Karing och Björn Olofsson. En välskriven deckare som utspelar sig i och kring staden där jag bruka...

Av Viktoria - Måndag 22 jan 12:13

Den åttonde boken om Sebastian Bergman och hans kollegor inom polisens Riksmord, den åttonde och sista. Det är lite vemodigt att det är slut nu och vilket slut författarna Michael Hjort och Hans Rosenfeldt lämnar läsarna med! Riksmord är på väg att...

Av Viktoria - Fredag 12 jan 09:40

                                Bild från förlaget   Till bokcirkeln denna gång var valet av bok Ett ord för blod av Faysa Idle. En bok med Faysas historia kring gängkriminaliteten i Järva, själv var hon boende i Tensta, född och uppvuxen där. En...

Av Viktoria - Söndag 7 jan 10:08

Det går trögt att läsa just nu och det har varit så sedan i augusti när min Mamma gick bort. Hjärnan är inte riktigt där jag vill. Men det går bättre och bättre.  Årets första avslutade bok är Sara Strömbergs tredje bok om den underbara journaliste...

Presentation


En bokläsande statlig tjänsteman med litteraturvetarbakgrund som helst skulle vilja ha en riktig boklåda och tesalong.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards