Direktlänk till inlägg 17 augusti 2010

4.50 från Paddington

Av Viktoria - 17 augusti 2010 18:57

Det hann bli en Agatha Christie till innan sommarlovet tog slut, eller nästan hela boken hann jag ialllafall. Det blev 4:50 från Paddington, ännu en miss Marple deckare. Denna gång är det hennes väninna, mrs Mc Gillikuddy som på väg till miss Marple blir vittne till ett mord som blir begånget i en tågkupé i ett tåg som kör jämsides med det tåget mrs Mc Gillikuddy sitter på. Hon ser hur en man, som står med ryggen mot fönstret, stryper en kvinna innan tågen börjar köra i olika fart igen och det hela försvinner ur mrs Mc Gillykuddys synfält. Chockad rapporterar hon mordet både till järnvägens folk samt till polisen. Polisen gör en kort undersökning och kommer fram till att de inte hittar någon kropp eller att någon annan sett det hände och lägger således fallet och sidan. Det gör dock inte miss Marple och mrs Mc Gillikuddy. De åker tåg fram och tillbaka till de kommer på vilket tåg det var mordet ägde rum på och hur mördaren kan ha gjort sig av med kroppen. Mrs Mc Gillkuddy ger sig så småningom iväg till Ceylon för att hälsa på sin son, men miss Marple fortsätter forska i fallet. Hon tar hjälp av miss Lucy Eylesbarrow som tar plats som hembiträde på det stora godset Rutherford hall, som ligger inom radien där miss Marple räknat ut att liket måste ha blivit avslängt av tåget. Lucy får i uppdrag att leta runt på ägorna efter något spår efter vad som kan ha hänt, och givetvis dröjer det inte länge innnan hon kan lämna positiva besked till miss Marple.

Nu vill jag inte berätta mer om handlingen, då förstör jag. Men som vanligt när det gäller Christie är det ganska mycket personer med i handlingen. Men ack så trevligt det är att låta sig gå in i Christies värld! Denna bok köpte jag i april 1990 (för 35 kronor står det noterat) och den är således inte läst på tjugo år av mig. Jag är glad att jag läste den igen. Dessutom tror jag att jag ska ta som tradition av läsa några Christie varje sommar, de är väl värda att återuppleva!

 
 
Catarina

Catarina

17 augusti 2010 22:46

Varför bara på sommaren? Christie funkar under alla årstider ;)

Måste tänka på svenskan nu när du är lärare, du kanske tar med jobbet hem och skickar tillbaks min kommentar helt rödmärkt :/

http://batmamma.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Vicke

18 augusti 2010 21:52

Ha, ha! Akta dig du! Nej, när jag är hemma är det ingen ordning, som vanligt...
Blir nog en och annan Christie under hösten också, om jag hinner.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viktoria - Tisdag 2 april 16:41

                             Bild från förlaget    Nu är det mycket länge sedan jag skrev om böcker. Det betyder inte att jag inte läser hela tiden men det har inte funnits inspiration till att skriva om det jag läser. Men NU är det dags! Det är ...

Av Viktoria - Söndag 28 jan 09:33

                                       Bild från förlaget   Fick för mig att kolla efter en deckare på Nextory och snubblade över Fjällsjön av Anna-Karing och Björn Olofsson. En välskriven deckare som utspelar sig i och kring staden där jag bruka...

Av Viktoria - Måndag 22 jan 12:13

Den åttonde boken om Sebastian Bergman och hans kollegor inom polisens Riksmord, den åttonde och sista. Det är lite vemodigt att det är slut nu och vilket slut författarna Michael Hjort och Hans Rosenfeldt lämnar läsarna med! Riksmord är på väg att...

Av Viktoria - Fredag 12 jan 09:40

                                Bild från förlaget   Till bokcirkeln denna gång var valet av bok Ett ord för blod av Faysa Idle. En bok med Faysas historia kring gängkriminaliteten i Järva, själv var hon boende i Tensta, född och uppvuxen där. En...

Av Viktoria - Söndag 7 jan 10:08

Det går trögt att läsa just nu och det har varit så sedan i augusti när min Mamma gick bort. Hjärnan är inte riktigt där jag vill. Men det går bättre och bättre.  Årets första avslutade bok är Sara Strömbergs tredje bok om den underbara journaliste...

Presentation


En bokläsande statlig tjänsteman med litteraturvetarbakgrund som helst skulle vilja ha en riktig boklåda och tesalong.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards