Direktlänk till inlägg 10 januari 2022

Hide

Av Viktoria - 10 januari 2022 20:42

                                 Hide - Nell PattisonBild från förlaget


Det här är ytterligare en bok jag hittade på något vis, laddade ned på Nextory och lyssnat på. Hide är en brittisk bok som tar läsaren ut i skogen i ett inhängnat naturreservat en bit från London. Det handlar om sju personer som träffas i en utegrupp som tar promenader med olika teman i reservatet. När Hide tar sin början är det annandag jul och gruppen ska ut och se på när starar samlas och lyssna på deras sång. Som fru Ornitolog är det mycket intressant till en början då en av de sju medlemmarna, Alex, är just ornitolog. Han tycker att han är lite för mer än alla de andra och skryter gärna om sina kikare, för det duger inte bara med en handkikare, han har även en tubkikare och en snajdig kamera att fota fåglarna med. Han försöker dessutom att sälja in sin dyra utrustning till några av de andra, de låtsas intresserade men tänker i sitt stilla sinne att de inte har råd med det som Alex tycker att de andra ska ha. När gruppen når fram till målet splittras de upp i olika grupper för att titta på fåglarna och plötsligt hörs ett skott. En av medlemmarna i gruppen är skjuten till döds. Vem kan man lita på efter det? De resterande sex personerna splittar upp sig i två grupper för att ta sig till säkerhet och möjlighet att larma polis. Det ångrar snart det valet. 

Hide har en mycket stor potential att bli bra, men blir bara långdragen innan slutet kommer och det har en twist som är helt oväntad. Det gör att jag tycker att Hide, eventuellt, är läsvärd. Jag lyssnade på den och britterna är fantastiska på att läsa in böcker med flera olika personer så att jag som lyssnar får en röst per person. Det vinner boken på. 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viktoria - Söndag 28 jan 09:33

                                       Bild från förlaget   Fick för mig att kolla efter en deckare på Nextory och snubblade över Fjällsjön av Anna-Karing och Björn Olofsson. En välskriven deckare som utspelar sig i och kring staden där jag bruka...

Av Viktoria - Måndag 22 jan 12:13

Den åttonde boken om Sebastian Bergman och hans kollegor inom polisens Riksmord, den åttonde och sista. Det är lite vemodigt att det är slut nu och vilket slut författarna Michael Hjort och Hans Rosenfeldt lämnar läsarna med! Riksmord är på väg att...

Av Viktoria - Fredag 12 jan 09:40

                                Bild från förlaget   Till bokcirkeln denna gång var valet av bok Ett ord för blod av Faysa Idle. En bok med Faysas historia kring gängkriminaliteten i Järva, själv var hon boende i Tensta, född och uppvuxen där. En...

Av Viktoria - Söndag 7 jan 10:08

Det går trögt att läsa just nu och det har varit så sedan i augusti när min Mamma gick bort. Hjärnan är inte riktigt där jag vill. Men det går bättre och bättre.  Årets första avslutade bok är Sara Strömbergs tredje bok om den underbara journaliste...

Av Viktoria - 12 november 2023 09:11

För ungefär ett år sedan skrev jag om tredje boken om The Thursday Murder Club, Torsdagsmordklubben på svenska, och nu har jag läst den fjärde boken om gänget, The Last Devil to Die, Den sista djävulen att dö. Jag älskar att hänga med Elizabeth, Joyc...

Presentation


En bokläsande statlig tjänsteman med litteraturvetarbakgrund som helst skulle vilja ha en riktig boklåda och tesalong.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards