Direktlänk till inlägg 24 oktober 2021

Taube

Av Viktoria - 24 oktober 2021 18:38

Jag är uppväxt med Evert Taubes sånger genom hans son Sven-Bertil för att mamma har alltid gillat Sven-Bertil och det finns ett antal LP-skivor med honom kvar hemma.

Varje gång det är en artikel om någon av herrarna eller när Sven-Bertil släpper skivor är jag som en dammsugare och läser eller lyssnar. Imorse klev jag ut till brevlådan för att hämta Dagens Nyheter och där var han igen, Sven-Bertil Taube i egen hög person på DN:s framsida. Rubriken under den stora bilden är: Helgintervjun. Sven-Bertil Taube berättar om den nya skivan och om hur det är att befinna sig i slutet av livet: " Jag väntar på sortin, i stort sett."


Utan att läsa intevjun, utan att ens slå upp tidningen tänker jag på Kerstin Ekmans Ulf i Löpa varg, han väntade också på sortin men på ett helt annat vis än Sven-Bertil. 

Jag fylls av detta, av tanken på döden som jag faktistkt lurat, och på mamma och pappa som är i den åldern som Sven-Bertil, i egen hög person, och Kerstin Ekmans fiktiva Ulf är i. Jag tänker på förgänligheten, ålderdomen, döden och det vackra i allt som finns. 

Jag vet inte om det går att läsa intervjun om man inte prenumenerar på DN men här är länken. Funkar den inte så delar jag mer än gärna med mig av artikeln i fysisk form, tjoa bara till. 


https://www.dn.se/kultur/sven-bertil-taube-det-finns-ingen-skrack-i-doden/


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viktoria - Tisdag 2 april 16:41

                             Bild från förlaget    Nu är det mycket länge sedan jag skrev om böcker. Det betyder inte att jag inte läser hela tiden men det har inte funnits inspiration till att skriva om det jag läser. Men NU är det dags! Det är ...

Av Viktoria - Söndag 28 jan 09:33

                                       Bild från förlaget   Fick för mig att kolla efter en deckare på Nextory och snubblade över Fjällsjön av Anna-Karing och Björn Olofsson. En välskriven deckare som utspelar sig i och kring staden där jag bruka...

Av Viktoria - Måndag 22 jan 12:13

Den åttonde boken om Sebastian Bergman och hans kollegor inom polisens Riksmord, den åttonde och sista. Det är lite vemodigt att det är slut nu och vilket slut författarna Michael Hjort och Hans Rosenfeldt lämnar läsarna med! Riksmord är på väg att...

Av Viktoria - Fredag 12 jan 09:40

                                Bild från förlaget   Till bokcirkeln denna gång var valet av bok Ett ord för blod av Faysa Idle. En bok med Faysas historia kring gängkriminaliteten i Järva, själv var hon boende i Tensta, född och uppvuxen där. En...

Av Viktoria - Söndag 7 jan 10:08

Det går trögt att läsa just nu och det har varit så sedan i augusti när min Mamma gick bort. Hjärnan är inte riktigt där jag vill. Men det går bättre och bättre.  Årets första avslutade bok är Sara Strömbergs tredje bok om den underbara journaliste...

Presentation


En bokläsande statlig tjänsteman med litteraturvetarbakgrund som helst skulle vilja ha en riktig boklåda och tesalong.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards