Direktlänk till inlägg 17 oktober 2021

INFERNO i SNÖ

Av Viktoria - 17 oktober 2021 08:42

Marie Bengts tredje bok om Hannah Lönn har nyligen publicerats och jag har väntat på den för jag gillar Hannah Lönn! Tredje boken utspelar sig dessutom på min favoritplats, Öland, och bär titeln Inferno i snö

1957 är Hannah och hennes faster Lilly på väg från Färjestaden till Borgholm för att fira jul på ett pensionat, Paradiset, de behöver båda få en avkopplande jul och har därför bestämt sig för att fira jul på Öland. Det de inte räknat med är att fåken ska komma över dem och att de inte ska komma att nå fram till pensionatet i Borgholm. När det har en bit kvar till Borgholm och de knappt tar sig fram genom snön hittar de en bilist, med en stor tjusig amerikanare, som har kört av vägen och som tar lift med Hannah och Lilly mot Borgholm. De inser strax att det inte kommer att gå att ta sig fram och främligen som de plockat upp, en tjusig karl, med för mycket brylkräm, Einar Andersson, känner igen sig och ber Hannah svänga av mot godset Hallerum för att söka skydd tills fåken lagt sig. Aldrig hade de kunnat tänka sig var, eller vad, de hamnat i. På Hallerum finns en brokig skara människor, alla med olika hemligheter, avsky och passioner och när dessutom Hannah och Lilly kommer dit med sin liftare blir det ännu värre. Det visar sig nämligen att Einar Andersson varit anklagad för ett stort antal bränder som härjat runt om på Öland under det gångna året, men blivit friad. Även om han är friad av rätten är det få på Hallerum som tror att han är oskyldig. Detta är öppningen till pusseldeckaren Inferno i snö som även kommer att innehålla mord (förstås), ännu mera snö, strömavbrott, en avklippt telefonsladd och hur mycket mer som helst. 

Jag tycker om Inferno i snö, en detaljerad bok med en lång rad händelser som utspelar sig under ett fåtal dagar. Det är en lättsam läsning som går hem hos mig och rekommenderas varmt. Jag ska också erkänna att jag blivit sugen på att ta mig an Dantes Inferno igen, återuppliva läsningen från grundstudierna i litteraturvetenskap som skedde för över 20 år sedan, vi får väl se hur det blir med det. 


                                 Inferno i snö Bild från förlaget 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viktoria - Söndag 28 jan 09:33

                                       Bild från förlaget   Fick för mig att kolla efter en deckare på Nextory och snubblade över Fjällsjön av Anna-Karing och Björn Olofsson. En välskriven deckare som utspelar sig i och kring staden där jag bruka...

Av Viktoria - Måndag 22 jan 12:13

Den åttonde boken om Sebastian Bergman och hans kollegor inom polisens Riksmord, den åttonde och sista. Det är lite vemodigt att det är slut nu och vilket slut författarna Michael Hjort och Hans Rosenfeldt lämnar läsarna med! Riksmord är på väg att...

Av Viktoria - Fredag 12 jan 09:40

                                Bild från förlaget   Till bokcirkeln denna gång var valet av bok Ett ord för blod av Faysa Idle. En bok med Faysas historia kring gängkriminaliteten i Järva, själv var hon boende i Tensta, född och uppvuxen där. En...

Av Viktoria - Söndag 7 jan 10:08

Det går trögt att läsa just nu och det har varit så sedan i augusti när min Mamma gick bort. Hjärnan är inte riktigt där jag vill. Men det går bättre och bättre.  Årets första avslutade bok är Sara Strömbergs tredje bok om den underbara journaliste...

Av Viktoria - 12 november 2023 09:11

För ungefär ett år sedan skrev jag om tredje boken om The Thursday Murder Club, Torsdagsmordklubben på svenska, och nu har jag läst den fjärde boken om gänget, The Last Devil to Die, Den sista djävulen att dö. Jag älskar att hänga med Elizabeth, Joyc...

Presentation


En bokläsande statlig tjänsteman med litteraturvetarbakgrund som helst skulle vilja ha en riktig boklåda och tesalong.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards