Direktlänk till inlägg 18 januari 2011

Gamla stan-morden

Av Viktoria - 18 januari 2011 19:31

Gamla stan-morden är den fjärde deckaren i Lars Bill Lundholms serie om mord i Stockholms olika innerstadsstadsdelar. Det började med Östermalmsmorden och sedan kom Södermalmsmorden, Kungsholmsmorden och nu senast således Gamla stan-morden. Tyvärr har de inte blivit bättre och bättre. Enligt mig är Södermalmsmorden bäst men det andra två tidigare böckerna är också helt ok. Gamla stan-morden tycker jag blir alltför beskrivande. Lundholm är även manusförfattare och är då säkert van att lägga ut en beskrivande text för att få fram bakgrunden till skådespeleriet, det passar dock inte så bra i romanform. Dock är kriminalaren Axel Hake och hans anhang av kollegor mycket trevliga att träffa igen. Denna gång är det en mycket känd skådespelare som blir brutalt nedstucken på Johannesgränd i Gamla stan. Denna skådespelar, Peter Branting, känns som en exakt kopia av Mikael Persbrandt vilket gör att jag undrar om Lundholm bett att få låna Persbrandts utseende och offentliga rykte. Det är bitvis som att läsa en skvallerartikel om Persbrandt och hans forna förhållande till Maria Bonnevie. I boken heter kvinnan Freja, men även hon är skådespelerska och har spelat den kvinnliga huvudrollen mot Branting i McBeth på Dramaten. Hm, det känns som rakt av från Persbrandt och Bonnevie bara att de spelade i Fröken Julie.

Hur det än är med identitetslånandet blir Branting som sagt mördad. Axel Hake får i uppdrag att lösa kändismordet och får träffa skådespelareliten i Sverige genom olika förhör. Han kommer en mysko sekt och oäkta barn på spåret. Tillsammans med sin buffliga kollega Lindman vänder han upp och ned på det mesta för att komma åt mördaren. Storyn är således helt ok. Ett plus i kanten är att man får träffa Hakes excentriska syster som har smak för fel sorts män vilket gör Hake mycket bekymrad till och från. Ja, vad ska jag säga? Läs den om du vill ha en deckare med mycket vackra, något för långa, skildringar av Stockholm i vinterskrud. Jag själv ska vänta på Norrmalmsmorden för då är Hake i mina gamla kvarter.

                                            Gamla Stan-morden

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viktoria - Söndag 28 jan 09:33

                                       Bild från förlaget   Fick för mig att kolla efter en deckare på Nextory och snubblade över Fjällsjön av Anna-Karing och Björn Olofsson. En välskriven deckare som utspelar sig i och kring staden där jag bruka...

Av Viktoria - Måndag 22 jan 12:13

Den åttonde boken om Sebastian Bergman och hans kollegor inom polisens Riksmord, den åttonde och sista. Det är lite vemodigt att det är slut nu och vilket slut författarna Michael Hjort och Hans Rosenfeldt lämnar läsarna med! Riksmord är på väg att...

Av Viktoria - Fredag 12 jan 09:40

                                Bild från förlaget   Till bokcirkeln denna gång var valet av bok Ett ord för blod av Faysa Idle. En bok med Faysas historia kring gängkriminaliteten i Järva, själv var hon boende i Tensta, född och uppvuxen där. En...

Av Viktoria - Söndag 7 jan 10:08

Det går trögt att läsa just nu och det har varit så sedan i augusti när min Mamma gick bort. Hjärnan är inte riktigt där jag vill. Men det går bättre och bättre.  Årets första avslutade bok är Sara Strömbergs tredje bok om den underbara journaliste...

Av Viktoria - 12 november 2023 09:11

För ungefär ett år sedan skrev jag om tredje boken om The Thursday Murder Club, Torsdagsmordklubben på svenska, och nu har jag läst den fjärde boken om gänget, The Last Devil to Die, Den sista djävulen att dö. Jag älskar att hänga med Elizabeth, Joyc...

Presentation


En bokläsande statlig tjänsteman med litteraturvetarbakgrund som helst skulle vilja ha en riktig boklåda och tesalong.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards